Är det sant att Sverige är i världstopp i att beskatta fossila fordonsbränslen? Det kan låta så, att döma av tonläget i en del invändningar mot indexeringen som ska höja diesel- och bensinskatter.
Men det är helt andra länder som ligger högst. I utländsk press återges en sammanställning som industriländernas samarbetsorgan OECD har gjort om skatteuttaget på bilbränslen. Där finns ett diagram där de fem i topp är Israel, Storbritannien, Schweiz, Nederländerna och Italien.
Sexa är det land som mest av alla liknar Sverige i näringsstruktur och avstånd, nämligen Finland. Sverige ligger däremot en bit ner, strax under Tyskland och Danmark.
Längre ner i diagrammet, där man hittar de verkliga klimatsyndarna när det gäller koldioxidutsläppen från trafiksektorn, finns bland annat Nordamerika och Australien bland värstingarna. Bland EU-länderna ligger Österrike, Spanien, Ungern, Luxemburg och Polen lågt, liksom några till i Östeuropa.
Detta gäller, väl att märka, person- och lastbilstransporter tillsammans, och en del andra trafikslag dessutom. Men det ger ett perspektiv på de åtgärder som är på gång i dels Tyskland, dels Sverige för att successivt höja bränslepriser för att ge tydliga signaler för att påskynda övergång till eldrift eller biobränslen. Det är inte så att Sverige är på väg mot den verkliga tätklungan. I den lär man väl även vid mer ambitiös internationell klimatpolitik hitta en del tätbefolkade länder med korta avstånd.
Inte heller Frankrike, där bensinskatter togs som förevändning för våldsamma demonstrationer av ”gula västar”, med uppbackning från yttre högern och yttre vänstern, är ett land med särskilt hård miljöbeskattning av fossila motorbränslen. I OECD-diagrammet ligger Frankrike ungefär i höjd med Tyskland.
OECD ger ofta goda råd till sina medlemsländer. Ännu viktigare i den här rapporten är varningen för att kol, flygfotogen och fossilgas på många håll i världen fortfarande går nästan helt fria från miljöskatter. Detta måste ändras.
När Greta Thunberg med rätta uppmanar makthavare att lyssna på forskningen kan hon med fördel också be dem att läsa på i OECD:s rapporter.