Det Àr pÄ dagen, den 2 september, fem Är sedan fotona pÄ den treÄriga flyktingpojken Alan Kurdis livlösa kropp togs pÄ en medelhavsstrand. Bilderna pÄ pojken med ansiktet ner i sanden fick stor spridning i bÄde traditionella och sociala medier.
NĂ„gra dagar senare pĂ„ Medborgarplatsen i Stockholm höll statsminister Stefan Löfven (S) tal pĂ„ en manifestation till stöd för flyktingar. âMitt Europa bygger inte murar, vi hjĂ€lps Ă„t nĂ€r nöden Ă€r storâ, Ă€r vĂ€lkĂ€nda ord.
Hösten 2015 drog civilsamhÀllet ett stort lass i att stötta och hjÀlpa dem som flydde till Sverige, mÄnga anlÀnde till Malmö och Trelleborg. De flydde undan kriget i Syrien och Irak, mÄnga kom ocksÄ frÄn Afghanistan, Somalia och Eritrea.
Myndigheterna, dÀribland Migrationsverket, var dÀremot senfÀrdiga och illa förberedda. PÄ kort tid behövde de snabbt vÀxla upp bÄde i tempo i mottagande och antalet anstÀllda. Med det ökade antalet asylansökningar följde ocksÄ behovet av nya rutiner och arbetssÀtt. Av detta finns lÀrdomar att dra.
Det Àr ocksÄ fem Är sedan jag genomgick en snabb rekrytering till Migrationsverket. En myndighet dÀr jag arbetade till och med i mars i Är.
Rekryteringsprocesser tar ofta lÄng tid. Men hösten 2015 var det snabba puckar som gÀllde. Bara nÄgra dagar efter att ha kallats pÄ intervju var jag pÄ plats pÄ en nybildad enhet i Malmö som skulle arbeta med registrering av ensamkommande barns asylansökningar.
Med detta, och mer dÀrtill, följde förstÄelsen att organisationer inför kriser behöver vara flexibla sÄ att de pÄ kort tid kan stÀlla om sin verksamhet. Det kan handla om att öka sin kapacitet eller Àndra uppdrag. En förmÄga som sjukvÄrden pÄ mÄnga hÄll visat prov pÄ under coronapandemin nÀr den snabbt kunnat öka antalet intensivvÄrdsplatser.
November 2015 vÀnde regeringen. Inre grÀnskontroller infördes, dÀrefter stÀlldes krav pÄ id-kontroll i Danmark och Tyskland, och en tillfÀlligt Ätstramad utlÀnningslag utlovades. Det hette att Sverige behövde ett "andrum" och skulle kraftigt minska antalet asylsökande tillfÀlligt, samtidigt som kapaciteten i mottagning och etablering skulle förbÀttras.
Sedan dess har det förra fÄtt mer fokus Àn det senare. Hur vi förbÀttrar Sveriges beredskap inför en framtida ökning av antalet mÀnniskor pÄ flykt som söker asyl i Sverige har kommit i skymundan, samtidigt som en rad förslag om försÀmringar för flyktingar i landet ligger pÄ den parlamentariska migrationskommitténs bord.
Vad behöver göras för att bygga ut mottagningskapaciteten? FÄr myndigheter och kommuner de medel och verktyg de behöver för att hantera en plötslig uppgÄng i antalet asylansökningar? Dessa frÄgor besvaras delvis i en utredning av Riksrevisionen frÄn 2017. DÀr föreslÄs bland annat ett nÀrmare samarbete med civilsamhÀllet, men ocksÄ tydligare ansvarsfördelning och kommunikation mellan myndigheter.
Sverige bör, för att ÄteranvÀnda Stefan Löfvens egna ord frÄn 2015, inte spela Svarte-Petter om flyktingarna. I stÀllet bör politikerna se till att Sverige stÄr redo för mÀnniskor som behöver skydd undan konflikt och förtryck.