Förra Ă„ret tog AB Volvo, med verksamhet i bland annat Eskilstuna, emot en miljard kronor i statligt stöd. Det tĂ€ckte större delen av lönekostnaden vid minskningen av arbetstid â permitteringar. Bolag som fick stödet tillĂ€ts inte dela ut nĂ„gon vinst till sina Ă€gare det Ă„ret. Volvos styrelse drog tillbaka sin planerade utdelning pĂ„ 11,7 miljarder.
I Är tar företaget inte emot nÄgot statligt stöd, varför styrelsen föreslÄr att 30 miljarder delas ut.
Det Ă€r i sin ordning. Ăgarna plockar ut pengar ur den vĂ€lfyllda kassan utan att hĂ„lla sina hĂ€nder i skattebetalarnas fickor. Givetvis hade Volvo kunnat hĂ„lla inne Ă€ven Ă„rets utdelning. Men frĂ„gan Ă€r vad den gesten hade varit vĂ€rd. FrĂ„n företags- och samhĂ€llsekonomisk utgĂ„ngspunkt Ă€r det inte sunt att bolag hĂ„lls överkapitaliserade nĂ€r pengar kan delas ut och göra nytta pĂ„ andra hĂ„ll i ekonomin.
Samtidigt finns det en del att sÀga om styrelseordförande Carl-Henric Svanbergs resonemang.
â Volvo fick inget bidrag, vi slussar det vidare till vĂ„ra anstĂ€llda, sĂ€ger han till Dagens Nyheter om permitteringsstödet förra Ă„ret och tillĂ€gger att Volvo hade klarat sig utan det.
Rimligare Àr att sÀga att Volvo och andra företag fick statliga pengar, slussade dem vidare till de anstÀllda och kapade sina kostnader. Den permitterade personalen fick ekonomisk trygghet under den tillfÀlliga nedgÄngen, köpkraften i ekonomin hölls uppe och företagen slapp dyrt krÄngel genom att sÀga upp folk för att sedan ÄteranstÀlla.
Staten sköt till pengar som del i krispolitiken, som Volvo drog nytta av. Om en del av dessa pengar i praktiken Äkt vidare ner i Àgarnas fickor, hade syftet med stödet delvis förfuskats. Och det hade blivit vÀldigt stora belopp om alla bolag som fick bidraget hade gjort sÄ.
SÀrskilt i en tid av stor osÀkerhet, nÀr staten behöver lindra stötarna men Àven ha marginaler för ett utdraget krisförlopp, kan skattepengar inte kastas runt pÄ det sÀttet.
Det var till sist en lag som stoppade utdelningarna. Att vÀdja till bolagens ansvarskÀnslor rÀckte inte och bestÀmmelsen var rimlig för att skapa tydlighet och lika spelregler. Lite snyggare upptrÀdande frÄn Volvoledningen dÄ och nu hade dock inte skadat. Det handlar ytterst om att vÄrda allmÀnhetens förtroende för nÀringslivet.