Det är viktigt att träna rätt – annars kan man få väldigt ont

Krönika av Niklas Holm

Hur många sätt kan man träna marklyft på? Ja, på ett sätt om man gör rätt! I dagens Fitnessreportage får ni lära er hur man kör marklyft på rätt sätt och det är väldigt viktigt för annars får man lätt ont i ryggen. Som jag fick.

Det var några år sedan jag tränade marklyft senast. Jag trodde rörelsen satt i ryggraden men ack så fel jag hade. Vid lägre vikter första träningarna kändes allt så himla lätt och rätt, med träningsvärk på flera härliga ställen. Men tredje passet tänkte jag öka och få ett ordentligt motstånd, och motstånd fick jag verkligen. Första setet på 15 repetitioner kändes enkelt. Men när orken började tryta kände jag också att jag började dra mer med ryggen än med höften. Efter tre set på 15 repetitioner kände jag en svag värk i ryggslutet, en värk som morgonen efter hade blivit större och en stelhet utöver det vanliga i ryggen. Det förstörde merparten av mitt benpass den morgonen, i stort sett varje övning kändes tung och vid flera tillfällen sa ryggen nej tack. Jag vet vad jag gjorde för fel när jag tränade marklyften dagen innan, men träningsdjävulen tog över visdomen den morgonen.

Då jag är på gymmet i stort sett varje dag med min älskade fästmö så ser jag ofta hur andra tränar. Jag kan inte kalla mig expert inom området styrketräning men har relativt bra koll på de flesta övningarna. Dagligen ser jag hur andra träningsintresserade kör övningar som i längden förmodligen kommer ge dem skador. En del har så mycket vikt på att de knappt kan göra något rätt över huvud taget. Själv har jag sedan min axeloperation för drygt två år sedan minskat ordentligt på vikterna och i stället kört fler repetitioner. Det har gett mig en bättre styrka och inte några överdimensionerade muskler. Jag kör inte alla mina övningar på helt rätt sätt, det är jag medveten om. Vet mycket väl att jag borde köra långsammare i många fall.

Om man googlar marklyft på internet får man väldigt många träffar. Väljer man sedan videor kan man hitta en uppsjö av olika sätt på hur ett marklyft går till. Jag har tittat på ett tiotal videor för att korrigera mina egna lyft, det mesta har jag gjort rätt men några små ändringar har jag fått göra. Men det är som sagt svårt att veta exakt hur man ska göra, flera olika "experter" ger råd på nätet och alla har inte riktigt samma teknik. Därför ville jag kontakta någon som borde vara expert på just marklyft, och på ASK i Eskilstuna hittade jag Keijo Wilkinson som guidar oss på dagens sidor.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

FitnessKrönika
Relaterat