Eskilstuna-Kuriren Företagsförsäljning HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS
  • MARKNADSFÖRINGSMIX. Richard Jarméus delägare i Elon i Eskilstuna väljer olika kanaler för sin marknadsföring. – Eskilstuna-Kurirens mix passar oss bra för att nå ut lokalt, säger han.
1/

Mixen av Eskilstuna-Kurirens kanaler är viktig när Elon väljer medieleverantör

Eskilstuna-Kuriren Företagsförsäljning

Richard Jarméus, som tillsammans med Johan Cederblad driver Elon i Eskilstuna, har ett klart marknadsföringsmål: Att bli top of mind hos Eskilstunaborna när det gäller vitvaror, kök och spabad. – Ju mer man syns lokalt desto bättre, säger han. Och Eskilstuna-Kuriren har en lokal förankring och spridning på det sätt som behövs.

Det är ingen tvekan om att Richard kan marknadsföring och sitt företag. Efter 20 år i branschen har han både kunskap och erfarenhet av de produkter han säljer och hur sättet att marknadsföra sig på har förändrats över tid.

– Det är stor skillnad nu jämfört med för bara några år tillbaka. Därför är det viktigt att själv vara uppdaterad men också att ha ett medieföretag som kan branschen som backup att bolla idéer med. Just nu går alltmer marknadsföring mot webben och en yngre målgrupp som är viktigt att hålla koll på.

Elons annonser är frekventa i Eskilstuna-Kuriren och på ekuriren.se.

– Jag går nog 50/50 på webb och i print, fortsätter Richard.

På Elons 1700 kvadratmeter butiksyta säljs vitvaror, spabad och kvalitetsköket Ballingslöv.

– Det var för drygt ett år sedan som vi, efter att ha sålt andra kök i 40 år, bestämde oss för Ballingslövs upplägg. Framgången har inte låtit vänta på sig. Annars är det nog för våra vitvaror och småel som Eskilstunaborna känner till oss för.

”Det går inte att sitta still i båten”

Ulrika Sörlisten på Eskilstuna-Kuriren är imponerad över Richards sätt att tänka marknadsföring.

– Richard använder olika kanaler för olika målgrupper vilket är en väldigt effektiv mix, säger hon. Elons annonser går digitalt varje vecka, varannan vecka på desktop och varannan som mobilannons. Dessutom har man också annonser i print. Elonbladet distribueras också med Eskilstuna-Kuriren.

Richard fyller i:

– Jag gillar också Eskilstuna-Kurirens smarta upplägg med e-tidningsappen där man kan bläddra i den tryckta tidningen på mobilen. Alla hinner inte läsa tidningen på morgonen och kan istället göra det senare via appen. På så sätt syns Elons annonser där också.

Den genomtänkta marknadsföringsstrategin följs självklart upp av Richard. I siffror rörande ekonomin, men också i butiken.

– Det spelar ingen roll hur bra reklam man gör om inte kunden känner sig välkommen hos oss. Service och ett bra bemötande är helt avgörande. Kunden måste få rätt hjälp. Prisbilden är så pass likartad i vår bransch att mötet med kunden nästan alltid är det som avgör ett köp. Vi är bra på det vi gör och har stor kompetens. Installerar och monterar allt med egen personal.

I dagsläget är inte tanken att förändra något marknadsföringsmässigt.

– Men hur det ser ut om ett år har jag ingen aning om, säger han.

Ulrika håller med.

– Det gäller att vara öppen för det som händer. Möjligen kan natives framöver vara något också för Elon. Vill man nå ut med mjukare värden som kompetens och service är det en effektiv kanal för marknadsföring på ekuriren.se. Ett bra sätt att trovärdigt bygga sitt varumärke på, avslutar Ulrika.