— Allt började när vi köpte det gamla sädesmagasinet och vi såg potentialen för den vackra byggnaden. När resterande lador blev till salu tog vi chansen att kunna bevara även dem och knyta ihop säcken om hela Väsbyholms Gård. Sedan dess har idéerna bara bubblat och vi har kommit en lång bit på vägen, berättar Annica Skoog som driver Wäsby Magasin.
Sedan 2011, när Annica för första gången slog upp dörrarna till Wäsby Magasin, har det hänt en hel del. Idag är de ett sammansvetsat gäng av drivna väldigt duktiga kvinnliga entreprenörer och en handfull av olika verksamheter. Här kan besökare ta del av Annicas breda sortiment av inredning, möbler och kläder av hög kvalité eller besöka någon av de andra butikerna. Wäsby Viltdelikatesser erbjuder norrländska delikatesser som bland annat ren- och älgkött och i keramik studion Keramik by Anna erbjuder Anna Besterman stengodskeramik och möjlighet till kurser i drejning. Blommor & Brie är butiken fylld med hantverksystade ostar, delikatesser och blomster där Chatrine som driver butiken är fromager, sommelier och florist. På Bistro Wäsby kan du äta hemlagad mat och fika på hembakat bröd, eller varför inte testa den egengjorda gelaton? Bistron har även fullständiga rättigheter. Ute på Wäsby finns även ett uppskattat konstgalleri mitt i den gamla ladugården. Här kan konstnärer boka sig månadsvis. Konstgalleriet är just nu bokat fram till mitten av 2025.
— Det är fantastiskt kul att genom vårt galleri även få in kulturen i Wäsby och vi är jättestolt över vårt konstgalleri och alla dess konstnärer, berättar Annica och fortsätter:
— Vi har lyckats skapa en helhet här ute och sammantaget blivit till ett trevligt utflyktsmål. Vi har valt att göra på vårt vis, och genom lyssna till vad kunderna efterfrågar och sedan sätta vår egen prägel på det har Wäsby Magasin och dess Butikerna på Wäsby kommit att bli en upplevelse för våra besökare. Hit åker man kanske inte bara för att plocka varor från en hylla eller disk, utan hit kommer man även för att njuta av de genuina omgivningarna, ta en kaffe på caféts uteservering och samtidigt ta del av ett brett sortiment av hög kvalité.
Kvalité och klassiskt tidlöst är viktiga ledord för Annica när hon noga väljer ut de gobitar som ska få bli en del av hennes butikssortiment.
— Jag handlar in med hjärtat och tar bara in varor jag verkligen tror på och där jag kan stå för varans kvalité. Många gånger blir det klassiska och tidlösa varor, sen är det klart att det är roligt att ha någon busig och udda grej också. All inredning är sådant jag själv kan tänka mig att ha hemma och jag hoppas att det som är vackert i mina ögon även passar andra.
I butiken kan kunderna ta del av varumärken som bland annat Bruka Design, Lexington Company och Lene Bjerre Design. För Annica är svenska varumärken och svensktillverkning samt nära produktion viktiga parametrar, och hon försöker ha så många sådana varumärken som möjligt i sitt sortiment. En av dessa är Svenska Medalj AB som grundades här i Eskilstuna 1972. Även L:a Bruket, som har sin produktion i Varberg, ingår i Annicas sortiment. I sommar har Wäsby Magasin sitt tioårsjubileum och Annica har året till ära valt att ta in varumärket Karlskrona Lampfabrik.
— Boomerang och Barbour är några av våra klassiska klädvarumärken som jobbar med hållbarhet, där Boomerang valt att flytta hem sin produktion till Sverige och Europa, och Barbour satsar på lång hållbarhet och erbjuder till exempel lagning och vaxning av sina jackor. När det kommer till att välja ut varor till vår klädavdelning har jag nog något av ett unikt tillvägagångssätt. I stället för att köpa in en hel kollektion, handplockar jag mina plagg och provar varenda ett innan jag bestämmer mig för att köpa in det. Jag vill försäkra mig om att kvalitén är bra, att passformen är korrekt och att det helt enkelt är snyggt även på och inte bara på galgen berättar Annica.
På Wäsby Magasin finns det alltid ett driv om att göra butiken ännu bättre, att utöka och göra verklighet av ännu en idé. Men Annica månar även om att behålla den genuina känslan och därför vill hon inte växa för mycket.
— Vi har påbörjat en till/ombyggnad av vår klädavdelning och göra den bättre. Även om e-handeln tar alltmer plats på arenan så kommer behovet av att strosa, känna och prova alltid att finnas kvar, menar Annica och fortsätter:
— Vi har varit ihärdiga, trott på vår sak och fått bra stöttning. Jag älskar dessa lador och det är en helt fantastisk känsla att ha fått blåsa liv i dem igen. Kunderna uppskattar lugnet vi har här ute och att kunna strosa och välja sina tidpunkter att gå in i butiken. Vi kan erbjuda något för alla, och den vackra miljön vi befinner oss i är unik i sitt slag och en uppskattad upplevelse för våra kunder.