• Inger Jägerhorn, Stockholm blev lurad på en stor summa pengar av en internetbedragare. I ren ilska har hon kämpat för att få pengarna tillbaka. Foto:
1/

Ilskan drev henne att strida för sina pengar

Brott

Inger Jägerhorn har lagt ned mycket tid och engagemang för att få tillbaka de pengar bedragarna lurade till sig. Nu kan hon slappna av – banken ska ersätta henne.

— En triumf, säger Inger Jägerhorn.

Beskedet från Allmänna reklamationsnämnden att banken ska betala henne 138 000 kronor kom som en total överraskning.

— Jag hade aldrig väntat mig att få se mina pengar igen, säger hon och beskriver sin korrespondens och sina samtal med banken, polisen, Allmänna reklamationsnämnden och brottsofferjouren.

Handelsbanken hävdade att hon varit så "aningslös" att det skulle vara "stötande" om banken skulle stå för det begärda beloppet.

— Det för stå för dem. Orsaken till att jag var så envis är dels att jag var förbannad, dels att den här typen av bedrägerier blir allt vanligare. Någon gång måste kunderna få rätt, säger pensionären Inger Jägerhorn.

Dömdes

Hon har vittnat mot den man som ringde henne och utgav sig för att vara anställd på bankens säkerhetsavdelning. Han kände då till att hennes make låg på sjukhus och använde informationen för att övertyga henne om att makens bankkort behövde spärras, och att maken bett henne hjälpa till genom att logga in på bankens internettjänst. Men något kort spärrades inte. Bedragaren tömde i stället kontot.

— Jag bedömer att jag är en van internethanterare och trodde att jag aldrig kunde bli lurad, men vi är alla människor. Jag hade precis avbrutit en resa därför att min make insjuknat, och jag var inte i balans.

Mannen dömdes till fängelse.

— Men bankerna kommer undan, tänkte jag då. De hävdar att deras system är mycket säkra, och fallerar det är det enbart kundens fel. Man skuldbelägger brottsoffret, säger Inger Jägerhorn.

Ingen spärr

Hon konstaterar att hennes bank, Handelsbanken, nu skärpt sina säkerhetsrutiner. Men hon har häpnat över hur lätt bedragare kan komma undan med pengarna.

— Banken kände till det företag dit pengarna slussades vidare – men hade ingen spärr på överföringar till företaget. Över huvud taget borde man ha en spärr eller fördröjning i överföring av stora belopp, säger Inger Jägerhorn.

Inger Jägerhorns uppmaning till andra bankkunder är att ställa höga krav på säkerheten.

— Det fanns rejäla säkerhetsbrister i fjol då jag drabbades. Bankerna ska inte kunna påstå att man är dum i huvudet eller gammal.

Fakta: Fallet

Inger Jägerhorn blev i juli i fjol uppringd av en man som påstod sig arbeta på Handelsbankens säkerhetsavdelning.

Han uppgav att hennes makes bankkort behövde spärras, och bad henne om hjälp genom att logga in på internetbanken. Maken låg på sjukhus, vilket mannen kände till.

Bedragen kom över 200 000 kronor, varav 46 000 kronor återbetalades.

Inger Jägerhorn begärde att banken skulle ersätta henne med återstående belopp, vilket banken sade nej till.

Allmänna reklamationsnämnden gav Inger Jägerhorn rätt – hon hade inte agerat "särskilt klandervärt" utan utsatts för ett "förslaget bedräger". Hon ersätts därmed med 150 000 kronor, minus en form av självrisk på 12 000 kronor.

Källa: ARN