Vad vi äter avgörs till stor del av familjen, enligt en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Viktväktarna. Arkivbild. Foto:

Få följer Livsmedelsverkets råd

Kost

Drygt var fjärde svensk uppger att familjen har störst påverkan på kosten. Få lyssnar däremot på Livsmedelsverkets råd. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Viktväktarna.

Sifo har intervjuat 1 205 svenskar om deras kostvanor. De flesta – 27 procent – svarar att det främst är familjen som styr vad man väljer att stoppa i sig. Därefter är det tiden som har störst påverkan, 21 procent, följt av forskning, 12 procent.

Livsmedelsverkets inflytande över vad svenskarna äter är närmast obefintligt. Endast 3 procent tar intryck av myndighetens rekommendationer.

"Är lite synd"

— Det är inte fel att lyssna på familjen, vilket inte heller är så konstigt att man gör eftersom det är den man ofta äter tillsammans med. Men det vi tycker är lite synd är att man ofta väljer att lyssna på självutnämnda experter i sociala medier i stället för att titta på de oberoende källor som faktiskt finns – där man vilar sina rekommendationer på vetenskap, säger Karin Nileskog, kostansvarig på Viktväktarna.

I åldersgruppen 56–70 år svarar hela 33 procent att familjen har störst inverkan på maten, jämfört med 22 procent i gruppen 16–34 år. I den yngre åldersgruppen är det i stället tiden som är viktigast, 29 procent mot 9 procent bland de äldre.

Tallriksmodellen

— Vi lägger mindre tid på matlagning, vilket är paradoxalt. Vi har aldrig varit så intresserade av hälsa, att äta sunt och göra bra val som nu samtidigt som vi inte har tid. Det är en svår ekvation att få ihop, säger Karin Nileskog.

Tallriksmodellen är fortfarande relevant.

— Den är fortfarande grunden. Vi mår bättre av att äta mycket grönsaker och mycket fiberrik mat. Sedan anpassar man efter vilka behov man har som individ. Rekommendationerna ser exempelvis annorlunda ut om man tränar eller om man behöver äta sunt för att behålla sin hälsa och vikt.

Fakta: Kostvanor

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden den 30 oktober till den 1 november 2017.

Totalt intervjuades 1 205 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är inte självrekryterad.

På frågan "Vem eller vad har störst påverkan på dina kostvanor?" föll svaren så här:

Familjen: 27 procent

Vänner: 4 procent

Ekonomi: 8 procent

Forskning: 12 procent

Tiden: 21 procent

Tidningar: 2 procent

TV: 1 procent

Livsmedelsverkets rekommendationer: 3 procent

Annat: 13 procent

Vet ej: 11 procent

Källa: Viktväktarna och Sifo