Facebook inför tydligare märkning av politisk reklam. Arkivbild. Foto:

Facebook går hårt åt manipulativ annonsering

Ekonomi

Inför brittiska politiker meddelade nätjätten Facebook på torsdagen att bolaget introducerar nya åtgärder för att öka transparensen kring annonser på bolagets plattform i Storbritannien.

Dessa åtgärder innebär bland annat att politisk reklam kommer få en tydligare märkning, förklarade Facebooks teknikchef Mike Schroepfer inför ett parlamentariskt utskott i London.

Enligt Schroepfer ska de som är intresserade av att publicera politiska annonser på Facebooks plattform tvingas genomgå en behörighetsprocess samt tydligt visa vem eller vilka som betalat för reklamen.

"Jag vill börja med att upprepa vad vår vd Mark Zuckerberg har sagt tidigare: Det som skedde med Cambridge Analytica är ett lojalitetsbrott från vår sida, vilket vi är djupt ledsna för. Vi har gjort misstag och inför nu åtgärder för att försäkra om att det inte sker igen", meddelade teknikchefen utskottet.

Vidare sade han att Facebook inte gjort tillräckligt för att försäkra sig om att bolagets verktyg använts på ett korrekt sätt och att närmare en miljon brittiska användare kan ha drabbats i skandalen kring dataanalysföretaget Cambridge Analytica.

I ett försök att lugna de brittiska politikerna, som uttryckt oro inför hur sociala medier kan ha påverkat Brexit-omröstningen 2016, sade Mike Schroepfer även att bolaget kommer gå hårt åt manipulativ politisk reklam på deras plattform inför valet 2019.

Att Facebooks vd Mark Zuckerberg valde att avstå utfrågningen i London för egen del och i stället skickade teknikchefen Mike Schroepfer fick de brittiska politikerna att reagera. Utskottets ordförande kallade det hela "förvånansvärt".