Nevs grundare Kai Johan Jiang, här tillsammans med statminister Stefan Löfven, samband med en pressträff förra året. Arkivbild. Foto:

Nevsgrundaren lovar mer jobb och lön

Ekonomi

Nevs nya ägare betyder mer pengar för den finansiellt pressade elbilstillverkaren. Varsel undviks och fler kan i stället anställas, enligt grundaren Kai Johan Jiang, men om biltillverkningen i Trollhättan äntligen kommer i gång i år är oklart:

— Det beror på, säger han.

I tisdags kom nyheten att kinesiska fastighetsjätten Evergrande tar över 51 procent av aktierna i Nevs, som grundades 2012 i spåren av konkursen i Saab Automobile. Ägare och löften har kommit och gått, någon produktion av elbilar har ännu inte kommit i gång.

— Vi var tvungna att börja från början, det tar tid, säger svensk-kinesen Kai Johan Jiang som kommer vara kvar som stor delägare med 49 procent av aktierna.

Mycket ska på plats

Enligt honom har tio miljarder kronor investerats totalt sett under åren. Men det är fortfarande oklart när produktionen av färdiga elbilar i Trollhättan kan komma i gång.

— Det är många faktorer som påverkar det. Vi måste själva jobba stenhårt på att veckla färdigt, det andra är att alla leverantörer som måste komma igång. Tidigare vågade de inte riktigt, nu vågar de, säger Kai Johan Jiang.

Tanken är att den första färdiga elbilen ska tillverkas i fabriken i Shanghai, sedan i Trollhättan, enligt bolagsledningen. Delar till andra bilmärken tillverkas redan och under våren kommer underredet till den nya bilen att börja tillverkas.

Inget varsel

För de anställda i Trollhättan betyder den här nya storägaren mycket, enligt Kai Johan Jiang.

— Vi behöver inte varsla. Vi kommer att behöva anställa fler människor, säger han och tillägger att han häromdagen lovade löneförhöjning till alla.

TT: Varför tillverkning i Trollhättan, är det inte billigare i Kina?

— Om man bara tittar ekonomiskt, kan jag svara ja. Men man ska aldrig överge sina rötter. Och vi kommer att tillverka bilar i Trollhättan för den europeiska marknaden.

Kritiserad ägare

TT: Är det viktigt att Nevs har en svensk koppling?

— Det är viktigt att man har koppling till marknaden... vem som äger bolaget, svenska eller kinesiska bolag, betyder ingenting för mig...De som kommer med kapital och som kommer med en marknad, det är för mig de bästa ägarna, säger Kai Johan Jiang som tonar ner nationalitetens betydelse.

Evergrande blir inte bara storägare, utan också en kund, bland annat äger de bilåterförsäljare i Kina, enligt Kai Johan Jiang.

Evergrande har i andra tidningar kritiserats för tveksamt agerande, bland annat en rättstvist i USA där de anklagas för att försökt driva ett annat elbilsbolag, Faraday i konkurs. Skuldsättningen är också hög. Men Kai Johan Jiang är inte orolig.