• Cristiano Ronaldo gör ligadebut för sin nya klubb Juventus när man möter Chievo borta på lördagen. Arkivbild. Foto:
  • Cristiano Ronaldos ankomst till Turin och Juventus har skapat ett enormt intresse för laget. Foto:
  • Cristiano Ronaldos ankomst till Juventus har skapat stor efterfrågan för hans matchtröja i Turin. Foto:
1/

"Ronaldofebern är väldigt hög"

Fotboll

Vissa Juventussupporter sträcker på sig extra inför den här helgen – andra har knappt förstått att det är på riktigt än.

Cristiano Ronaldo förväntas vara pusselbiten som lyfter och förändrar klubben på flera sätt.

— Ronaldofebern är väldigt hög. Inte bara i Turin utan i hela Italien. Det är en galen tid, säger Guido Vaciago, journalist på Tuttosport i Turin.

Säkerhetspådraget i Verona på lördagen vid Serie A-premiären mellan Juventus och Chievo kommer att vara stort. Sedan Cristiano Ronaldo skrev på för mästarlaget Juventus i början av juli har hysterin varit total.

I en Juventusbutik i centrala Turin lockar skyltfönstret mängder av människor dagen innan premiären. Många tar upp kameran och knäpper en bild på den nya svartvita ryggen med Ronaldos namn.

Ett av butiksbiträdena berättar för TT att de trycker namnen på plats för 500 kronor extra. När hon får frågan om många har frågat om Ronaldos namn ler hon och säger hon att hon tappat räkningen.

Gör ligan mer synlig

I Turin, och över hela Italien, har den stora övergången gett nytt hopp och portugisen kastar ljus över den italienska ligan som haft det tufft i flera år.

— Det finns mycket att göra i italiensk fotboll och Ronaldo kommer inte att lösa alla problem, det behövs bättre arenor och bättre organiserade klubbar och förbund. Men han kan göra ligan mer synlig, starta motorn igen, säger fotbollsjournalisten Guido Vaciago på Tuttosport som har sitt kontor i Turin.

Cristiano Ronaldo förväntas inte bara innebära fler mål på fotbollsplanen. Den största och enligt många viktigaste förändringen förväntas ske vid sidan om, kommersiellt.

— Juventus är inte Juventus längre. Det är laget där Cristiano Ronaldo spelar, säger Vaciago.

Laget har förvisso vunnit sju raka ligatitlar och spelat två Champions League-finaler de senaste fyra åren, men nu ska varumärket Juventus bli en större maktfaktor i världen. Nya mer lukrativa sponsorkontrakt och partnerskap ska öka siffrorna i klubbkassan.

Många sålda tröjor

Juventuströjor med nummer sju på ryggen har sålt som smör och folk bär upp tröjan med en ny pondus. Även på stan skymtar man numera svartvita matchtröjor, vilket inte hör till vanligheterna.

På en shoppinggata i stan promenerar under fredagskvällen två killar iklädda Juventuströjor, den ena med en sjua på ryggen, om varandra på stan och noterar likheten med en snabb tumme upp.

— Det är lite roligt. I Italien, där folk är väldigt modemedvetna, har du bara ditt lags tröja på dig när du går på match. Men efter Ronaldo blev klar för Juventus kan man se hur folk stolt promenerar runt med lagtröjan i stan, när de är och shoppar eller om de ska på bio med sin flickvän eller pojkvän, säger journalisten Guido Vaciago.

För Tuttosport innebär stans nya superstjärna en ny verklighet. Häromdagen handlade runt en fjärdedel av tidningen, nio sidor, om anfallaren och läsarna lär inte bli mätta på ett bra tag.

— Många tror fortfarande inte att det är sant och säger att de måste gå och se en match för att förstå att han verkligen är här, säger Guido Vaciago.