Det var den 28 juni som det skedde en olycka på E20 när en övningsbil på halkbanan åkte rakt ut på motorvägen, vilket tidningen har skrivit om.
Fulla Rachid från Stockholm skadades i olyckan, något som Svt berättade om först. Hon satt som passagerare i bilen medan en annan kvinna körde.
– Jag kände panik, instruktören skrek via walkie talkien, jag skrek också och i början trodde jag att de skulle få stopp på bilen på distans. Men sedan såg jag att vi skulle krascha, jag visste det de sista två sekunderna.
Kvinnan som körde klarade sig oskadd men Fulla Rachid har fått en kota i ryggen skadad. Man behövde klippa upp bilen för att få ut henne ur den.
Fulla Rachid är hemma från sjukhuset men behöver ha en korsett på sig. Ännu är det osäkert om den skadade kotan kommer att läka av sig själv eller om en operation behövs. Men även om hon slipper ingrepp tar läkningen minst tolv veckor.
– Det är både fysisk och psykisk skada men också känslan av att vara hjälplös. Jag har precis fått besked från polisen att de inte gör någonting. De tycker inte att det är något brott. Jag känner mig oviktig och ignorerad. Det känns inte som att jag kommer att få skadestånd.
Polisen tipsade henne om att kontakta motorbanan för att se om de har försäkring. Men då hon ringde dit fick hon beskedet att de hade försäkring på bilen som användes och att hade skickat in till försäkringsbolaget om fordonet.
– Att de skickade försäkring om en bil gjorde jätteont. Ingen har kontaktat mig om personskada.
Polisen kan bekräfta att utredningen är nerlagd.
– Det har hållits förhör. Men utredningen är stängd för att det inte längre finns anledning att anta att det har begåtts ett brott, säger Sofie Eklund, inspektör, som dock själv inte har hanterat ärendet.
Transportstyrelsen inspekterar och godkänner nya övningsbanor för halkkörning men man gör också tillsynsbesök.
Är det lämpligt att ha en övningsbana för halkkörning precis intill en motorväg?
– Anläggningen ska vara utformad på lämpligt sätt med hänsyn till säkerheten och den föreskrivna utbildningen. En bedömning görs i varje enskilt fall, med hänsyn till de övningar utbildaren har beskrivit ska genomföras i sin undervisningsplan, säger Dick Åström, inspektör på Transportstyrelsen.
Varför finns inte krav på att en körskollärare ska sitta i bilen vid halkkörning?
– I föreskrifterna om riskutbildning finns inget som reglerar detta. Detta är en ovanlig olycka. Jag har inte hört talas om eller blivit informerad om någon olycka någon gång.
Är det lämpligt att två elever åker i samma bil?
– Det finns inget som reglerar antalet elever i samma bil, mer än att antalet elever som varje lärare undervisar i praktiska moment högst får vara fyra och hur många personer bilen är avsedd för.
Kommer ni göra någon tillsyn med anledning av olyckan?
– Oavsett polisens bedömningar eller beslut så kommer vi i närtid att besluta om vi kommer att vidta några åtgärder.
När tidningen på fredagen når halkbanan får vi följande besked av en ur personalen:
– Jag har redan pratat med så mycket media, dessutom har vi lektion nu. Du får återkomma senare.
Tidningen testade flera gånger, men fick aldrig någon mer kontakt.
Till SVT Sörmland har en företrädare för anläggningen sagt att: företaget arbetar med att öka säkerheten vid halkbanan och har bland annat lagat staketet och lagt ut bildäck för att förhindra att något liknande ska hända igen.