Coop Ärla – uppskattad mötesplats mitt i byn

Ökade öppettider, bredare sortiment och en motiverad personal – det Ă€r nĂ„gra av framgĂ„ngsfaktorerna som lyft Coop Ärla strax utanför Eskilstuna. "Det mĂ€rks att ortsborna bryr sig om butiken. MĂ„nga handlar allt de förbrukar hĂ€r och det kĂ€nns bĂ„de kul och hedrande", sĂ€ger köpmannen Kent Cedenheim.

ByarÄdets ordförande Carl-Gunnar Bergman och Sven Svensson gillar sin lokala mataffÀr.

ByarÄdets ordförande Carl-Gunnar Bergman och Sven Svensson gillar sin lokala mataffÀr.

Foto: Joakim Serrander

Ärla2022-01-16 17:06

PĂ„ tvĂ„ Ă„r har Coop Ärlas omsĂ€ttning ökat med 33 procent – en stark siffra Ă€ven om mĂ„nga mindre mataffĂ€rer haft medvind under pandemin.

– Det har gĂ„tt över förvĂ€ntan. Jag har otroligt bra medarbetare och de har en stor del i framgĂ„ngen, sĂ€ger Kent Cedenhielm.

Sedan Kent Cedenhielm tog över Coop Ärla för tvĂ„ Ă„r sedan har omsĂ€ttningen ökat med 33 procent.
Sedan Kent Cedenhielm tog över Coop Ärla för tvĂ„ Ă„r sedan har omsĂ€ttningen ökat med 33 procent.

Han blev franchisetagare till matbutiken i Ärla vid Ă„rsskiftet 2019/2020 och har sedan dess genomfört flera förĂ€ndringar för att öka verksamhetens attraktionskraft.

– Jag kommer ihĂ„g att jag tyckte att butiken kĂ€ndes lite tom nĂ€r jag kom hit och det fanns definitivt en hel del att göra – ibland kan det vara bra att det kommer in ett par friska ögon.

– Vi började med bygga om kassaomrĂ„det, utbilda personalen och ta in Svenska spel. Vi har jobbat hĂ„rt med ordning och reda samt att förbĂ€ttra sortimentet.

Coop Ärla fĂ„r genomgĂ„ende ros för sin verksamhet pĂ„ sociala medier.
Coop Ärla fĂ„r genomgĂ„ende ros för sin verksamhet pĂ„ sociala medier.

Butiken Àr flitig med att informera sina kunder pÄ sociala medier och det ger ocksÄ snabbt bekrÀftelse pÄ vad som gillas.

– Det handlar inte sĂ„ mycket om extrapriser, mer praktiskt information om vĂ„ra varor och tjĂ€nster. VĂ„rt senaste facebook-inlĂ€gg om tĂ€tare varuleveranser slog rekord i gillamarkeringar. Det kan lĂ„ta banalt, men en mindre bra dag Ă€r det peppande att lĂ€sa.

"Det hĂ€r Ă€r bĂ€sta butiken och vi gör nĂ€sta alla vĂ„ra inköp hĂ€r", sĂ€ger Kristna Norberg som bor med familjen i Ärla sedan 16 Ă„r.
"Det hĂ€r Ă€r bĂ€sta butiken och vi gör nĂ€sta alla vĂ„ra inköp hĂ€r", sĂ€ger Kristna Norberg som bor med familjen i Ärla sedan 16 Ă„r.

Kristina Norberg anvĂ€nder sjĂ€lvscanningen och plockar raskt ner dagens inköp i en stor papperskasse. Hon flyttade tillbaka till Ärla med man och barn för 16 Ă„r sedan och Ă€r pĂ„tagligt glad över ortens mataffĂ€r.

– Det hĂ€r Ă€r bĂ€sta butiken och vi gör nĂ€sta alla vĂ„ra inköp hĂ€r. Det hĂ€nder att vi stödhandlar inne i stan, men det skulle egentligen inte behövas.

Under pandemin har bÄde Kristina Norberg och hennes man jobbat hemifrÄn och dÄ har ocksÄ besöken till affÀren blivit tÀtare.

– Sedan den nya Ă€garen tog över har bĂ„de utbud och service förbĂ€ttrats. Det Ă€r otroligt vĂ€rdefullt att den hĂ€r servicen finns, sĂ€ger hon.

I tĂ€torten bor cirka 1 500 invĂ„nare fördelat pĂ„ drygt 450 hushĂ„ll. PĂ„ sommaren tillkommer ett gĂ€ng fritidshusĂ€gare och Coop Ärla, som Ă€ven Ă€r ombud för Systembolaget, erbjuder sĂ„vĂ€l paketutlĂ€mning som spel och e-handel av mat.

Kent Cedenhielm tar emot en fÀrskvaruleverans av Marius Balciunas.
Kent Cedenhielm tar emot en fÀrskvaruleverans av Marius Balciunas.

Som ett resultat av den förbÀttrade omsÀttningen fÄr butiken frÄn Ärsskiftet tÀtare leveranser.

– FĂ€rskvaror fĂ„r vi tre dagar i veckan och det funkar bra. Nu har vi kvalificerat oss för tvĂ„ leveranstillfĂ€llen i veckan av kolonialvaror och det betyder mycket.

– Det som gör en kund mest irriterad Ă€r att den varan de ska köpa inte finns inne. HĂ€nder det för ofta börjar de handla i en annan butik. Vi jobbar stenhĂ„rt pĂ„ att ha ett bra utbud hemma. Det lĂ„ter enkelt, men det krĂ€vs en hel del jobb för att det ska fungera, sĂ€ger Kent Cedenhielm.

Varför Àr det viktigt med tÀtare leveranser?

– Framförallt ger det en bĂ€ttre fyllnadsgrad i vĂ„ra hyllor. Med kortare ledtider gĂ„r det ocksĂ„ snabbare att komplettera slutsĂ„lda varor. För oss som jobbar hĂ€r innebĂ€r det Ă€ven ett bĂ€ttre arbetsflöde i butiken.

Hur ser mÄlsÀttningen ut för 2022?

– Nu ska vi hĂ„lla i den positiva trenden och utveckla vĂ„rt sortiment ytterligare. Jag ser gĂ€rna att vi fĂ„r upp försĂ€ljningen av fĂ€rskvaror ytterligare. Vi har mĂ„nga idĂ©er och det vore inte dumt att fĂ„ byta ut vĂ„ra frysar och de gamla kyldiskarna. Det sistnĂ€mnda krĂ€ver dock ett visst godtycke frĂ„n Coop centralt dĂ„ de Ă€ger inventarierna.

ByarÄdets ordförande Carl-Gunnar Bergman och Sven Svensson gillar sin lokala mataffÀr.
ByarÄdets ordförande Carl-Gunnar Bergman och Sven Svensson gillar sin lokala mataffÀr.

De mĂ„ngĂ„riga Ärlaborna Carl-Göran Bergman och Sven Svensson, som sammanstrĂ„lar framme vid kassan, Ă€r inte sena att uttala sin uppskattning för den lokala mataffĂ€ren.

– Kent har gjort ett kanonjobb med butiken och den Ă€r vi vĂ€ldigt glada för. Förutom en bra serviceinrĂ€ttning sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ en naturlig mötesplats och det betyder vĂ€ldigt mycket, sĂ€ger Carl-Göran Bergman som ocksĂ„ Ă€r ordförande i Ärlas livaktiga byarĂ„d.

I den senaste mĂ€tningen pĂ„ kundnöjdhet, NKI, avancerade Coop Ärla till 13:e plats av 250 Coopbutiker i landet och verksamheten fĂ„r ocksĂ„ högt betyg i liknande undersökningar.

En kvittosamlande keramikfigur, med tydlig KonsumprÀgel, frÄn  den gamla goda tiden livar upp lunchrummet.
En kvittosamlande keramikfigur, med tydlig KonsumprÀgel, frÄn den gamla goda tiden livar upp lunchrummet.

– Jag Ă€r nöjd med vĂ„r utveckling. PĂ„ en lite ort Ă€r det viktigt att det gĂ„r bra för den lokala mataffĂ€ren. Det gĂ„r bra för mitt bolag – och för Coop, sĂ€ger Kent Cedenhielm och fortsĂ€tter:

– Vi har i princip ökat i alla varukategorier. Den största uppgĂ„ngen var under första Ă„ret och jag trodde frĂ€mst att det berodde pĂ„ pandemin. NĂ€r det höll i sig och 2021 blev Ă€nnu bĂ€ttre, sĂ„ kanske det Ă€ndĂ„ berodde pĂ„ en liten Kent-effekt.

Franchise

Franchise Ă€r en affĂ€rsmodell dĂ€r ett varumĂ€rke, koncept eller produkt kan anvĂ€ndas av en oberoende nĂ€ringsidkare mot en avgift till varumĂ€rkesĂ€garen. 

Metoden kan anvĂ€ndas inom praktiskt taget varje omrĂ„de av vĂ„rt nĂ€ringsliv dĂ€r försĂ€ljning av varor, tjĂ€nster eller service finns. 

Franchising började i USA pÄ 1860-talet och hade sin största utvecklingsperiod under början av 1960-talet i Texas, USA, med hjÀlp av företag som McDonald's, Kentucky Fried Chicken, Seven Eleven och Avis.

KĂ€lla: Wikipedia

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!