PĂ„ tvĂ„ Ă„r har Coop Ărlas omsĂ€ttning ökat med 33 procent â en stark siffra Ă€ven om mĂ„nga mindre mataffĂ€rer haft medvind under pandemin.
â Det har gĂ„tt över förvĂ€ntan. Jag har otroligt bra medarbetare och de har en stor del i framgĂ„ngen, sĂ€ger Kent Cedenhielm.
Han blev franchisetagare till matbutiken i Ărla vid Ă„rsskiftet 2019/2020 och har sedan dess genomfört flera förĂ€ndringar för att öka verksamhetens attraktionskraft.
â Jag kommer ihĂ„g att jag tyckte att butiken kĂ€ndes lite tom nĂ€r jag kom hit och det fanns definitivt en hel del att göra â ibland kan det vara bra att det kommer in ett par friska ögon.
â Vi började med bygga om kassaomrĂ„det, utbilda personalen och ta in Svenska spel. Vi har jobbat hĂ„rt med ordning och reda samt att förbĂ€ttra sortimentet.
Butiken Àr flitig med att informera sina kunder pÄ sociala medier och det ger ocksÄ snabbt bekrÀftelse pÄ vad som gillas.
â Det handlar inte sĂ„ mycket om extrapriser, mer praktiskt information om vĂ„ra varor och tjĂ€nster. VĂ„rt senaste facebook-inlĂ€gg om tĂ€tare varuleveranser slog rekord i gillamarkeringar. Det kan lĂ„ta banalt, men en mindre bra dag Ă€r det peppande att lĂ€sa.
Kristina Norberg anvĂ€nder sjĂ€lvscanningen och plockar raskt ner dagens inköp i en stor papperskasse. Hon flyttade tillbaka till Ărla med man och barn för 16 Ă„r sedan och Ă€r pĂ„tagligt glad över ortens mataffĂ€r.
â Det hĂ€r Ă€r bĂ€sta butiken och vi gör nĂ€sta alla vĂ„ra inköp hĂ€r. Det hĂ€nder att vi stödhandlar inne i stan, men det skulle egentligen inte behövas.
Under pandemin har bÄde Kristina Norberg och hennes man jobbat hemifrÄn och dÄ har ocksÄ besöken till affÀren blivit tÀtare.
â Sedan den nya Ă€garen tog över har bĂ„de utbud och service förbĂ€ttrats. Det Ă€r otroligt vĂ€rdefullt att den hĂ€r servicen finns, sĂ€ger hon.
I tĂ€torten bor cirka 1 500 invĂ„nare fördelat pĂ„ drygt 450 hushĂ„ll. PĂ„ sommaren tillkommer ett gĂ€ng fritidshusĂ€gare och Coop Ărla, som Ă€ven Ă€r ombud för Systembolaget, erbjuder sĂ„vĂ€l paketutlĂ€mning som spel och e-handel av mat.
Som ett resultat av den förbÀttrade omsÀttningen fÄr butiken frÄn Ärsskiftet tÀtare leveranser.
â FĂ€rskvaror fĂ„r vi tre dagar i veckan och det funkar bra. Nu har vi kvalificerat oss för tvĂ„ leveranstillfĂ€llen i veckan av kolonialvaror och det betyder mycket.
â Det som gör en kund mest irriterad Ă€r att den varan de ska köpa inte finns inne. HĂ€nder det för ofta börjar de handla i en annan butik. Vi jobbar stenhĂ„rt pĂ„ att ha ett bra utbud hemma. Det lĂ„ter enkelt, men det krĂ€vs en hel del jobb för att det ska fungera, sĂ€ger Kent Cedenhielm.
Varför Àr det viktigt med tÀtare leveranser?
â Framförallt ger det en bĂ€ttre fyllnadsgrad i vĂ„ra hyllor. Med kortare ledtider gĂ„r det ocksĂ„ snabbare att komplettera slutsĂ„lda varor. För oss som jobbar hĂ€r innebĂ€r det Ă€ven ett bĂ€ttre arbetsflöde i butiken.
Hur ser mÄlsÀttningen ut för 2022?
â Nu ska vi hĂ„lla i den positiva trenden och utveckla vĂ„rt sortiment ytterligare. Jag ser gĂ€rna att vi fĂ„r upp försĂ€ljningen av fĂ€rskvaror ytterligare. Vi har mĂ„nga idĂ©er och det vore inte dumt att fĂ„ byta ut vĂ„ra frysar och de gamla kyldiskarna. Det sistnĂ€mnda krĂ€ver dock ett visst godtycke frĂ„n Coop centralt dĂ„ de Ă€ger inventarierna.
De mĂ„ngĂ„riga Ărlaborna Carl-Göran Bergman och Sven Svensson, som sammanstrĂ„lar framme vid kassan, Ă€r inte sena att uttala sin uppskattning för den lokala mataffĂ€ren.
â Kent har gjort ett kanonjobb med butiken och den Ă€r vi vĂ€ldigt glada för. Förutom en bra serviceinrĂ€ttning sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ en naturlig mötesplats och det betyder vĂ€ldigt mycket, sĂ€ger Carl-Göran Bergman som ocksĂ„ Ă€r ordförande i Ărlas livaktiga byarĂ„d.
I den senaste mĂ€tningen pĂ„ kundnöjdhet, NKI, avancerade Coop Ărla till 13:e plats av 250 Coopbutiker i landet och verksamheten fĂ„r ocksĂ„ högt betyg i liknande undersökningar.
â Jag Ă€r nöjd med vĂ„r utveckling. PĂ„ en lite ort Ă€r det viktigt att det gĂ„r bra för den lokala mataffĂ€ren. Det gĂ„r bra för mitt bolag â och för Coop, sĂ€ger Kent Cedenhielm och fortsĂ€tter:
â Vi har i princip ökat i alla varukategorier. Den största uppgĂ„ngen var under första Ă„ret och jag trodde frĂ€mst att det berodde pĂ„ pandemin. NĂ€r det höll i sig och 2021 blev Ă€nnu bĂ€ttre, sĂ„ kanske det Ă€ndĂ„ berodde pĂ„ en liten Kent-effekt.