Maria Lannérs utbildning är inte som traditionella kurser där man får lära sig sjökortet och veta exakt vad som måste finnas på en båt. I stället ska du bli medveten om det du gör utan att tänka.

– Jag har jobbat med ledarskap, kommunikation och förändringsbeteenden och har alltid varit fascinerad av omedvetna handlingar. Att köra båt handlar mycket om beteenden och roller, men det går att lära sig hur man ska komma loss från dem och göra annorlunda. Mitt mål är att alla som vill ha ett kul båtliv ska kunna få det. Det finns så många som vill köra båt men inte vågar.

Vad är det då som folk är rädda för? Jo, att det kan blåsa upp, trånga passager och att lägga till i hamnar. Att komma till en restaurangbrygga där folk står och tittar på kan också vara ett bekymmer, berättar Maria.

Artikelbild

Om man hamnar i en pressad situation och måste ta många beslut under en kort tid kan oron bli så stor att ens sämsta sidor kommer fram. Härskarteknik är ett sätt att ta och få energi från någon annan. Att slussa finns det många som är rädda för.

– När det blir en pressad situation och man måste vara extremt flexibel under kort tid, då finns risken att rösterna höjs på båten. Det är också då som härskartekniken kommer fram. När man tappar energi snabbt måste man ta den från någon genom att trycka ned någon annan.

– Paret har inte ätit, de är lite trötta och ska träffa kompisarna på den coola, balla restaurangbryggan. Så de är redan trötta när de kommer in i hamnen och har ingen energi kvar. Det är då som de börjar skrika på varandra. När du inte har energi tycks du försätta dig i en bättre situation genom att trycka ned andra runtikring dig.

För att undvika att hamna i liknande läge är det bra att fundera över hur mycket energi som finns i kroppen – före man ska ta många beslut på kort tid, menar Maria.

– Jag förordar alltid att folk ska ta en frukt, nötter, en avokado eller ett halvt ägg och avvakta en kvart, 20 minuter. Sen går du in i hamnen och undviker skilsmässa.

Artikelbild

►►► Läs gärna hela SN:s sommarbilaga – massor med somriga tips för hela Sörmland

Men hur ska man då lära sig att manövrera båten så man slipper komma i oönskade och pinsamma situationer? Maria har upptäckt att en van bilförare har svårare att lära sig manövrera en båt än den som aldrig kört bil.

Artikelbild

Det är oftast par som anmäler sig till Marias kurser.– Många har haft båten ett tag eller så har de köpt en ny båtmodell och tycker det är dags att båda kan köra den lika mycket. Framför allt av säkerhetsskäl men också för att de tycker att det är roligare om båda kan.

– Det tar exakt 47 minuter längre tid att lära en van bilförare, jag har tagit tid. Bilföraren betraktar båtratten som om den satt på en bil. Skillnaden är att på en båt måste man först vrida ratten och sedan lägga i en växel. Det är lätt att överkompensera och det blir inte som man tänkt. Då kommer paniken och man gör saker omedvetet.

I det läget är bästa rådet att ta det lugnt och ställa om växeln till neutralt läge.

– Man kör liksom med rumpan, propellern är ju längst bak, vilket gör att när du vrider åt ett visst håll eller backar så blir det väldigt mycket tvärtom och då överkompenserar man.

Ett bra ställe att öva är som sagt i mataffären med en tung varuvagn eller att köra med en hand.

– Jag har till och med använt min dotter som bogpropeller när vi har handlat. Långa båtar är ju jättesvåra att styra för att du har all kraft längst bak, precis som du har på en kundvagn. Bästa sättet att få en känsla av att köra motorbåt är att hålla ena handen på kundvagnen och sedan köra med den handen. Då märker du direkt vad du måste göra. Ska du då med fören till höger på kundvagnen så måste du lägga kraften i handen till vänster.

Nu när årets båtsäsong är igång ser Maria fram emot många nya härliga möten och bekantskaper på sjön.

– Det är just mötet med människorna och se hur de utvecklas så snabbt som är den stora kicken och passionen med det här jobbet.