"Försök att inte fixera dig så mycket vid ditt utseende". Denna vuxen/terapeutreplik är lika välmenande som hopplös. Vilken tonåring tänker inte på utseendet, i stort sett hela tiden?

När mottagaren av det tänkta budskapet dessutom är en tjej som fötts som kille och nu försöker ta sin plats i världen är det givetvis extra känsligt eftersom utsidan inte korresponderar med insidan.

I "Girl" ska 16-åriga Lara precis påbörja en hormonbehandling för att senare göra en könsbekräftande behandling. Inte nog med det. Hon har dessutom valt att ägna sitt liv åt något så extremt krävande som balett.

Att inte tänka på utseendet när man varje dag står i en spegelsal och kämpar så det blöder, med just kroppen i fokus hundra procent av tiden, är en omöjlighet. Men Lara är fast besluten om att göra vad som krävs för att lyckas. Och utåt sett verkar det gå bra för henne, i omvärldens ögon är hon vacker, hon har en varm, stödjande pappa och ett proffsigt läkarteam.

Ändå är "Girl" av långfilmsdebuterande Lukas Dhont ingen solskenshistoria. Även om det på några punkter faktiskt skildras hur samhället har rört sig framåt i sin syn på transpersoner visas också hur de bakslag som ändå drabbar Lara är subtila men ändå förkrossande.

Filmen är också närmast besatt av att skildra varenda centimeter hud av Laras kropp och med en mindre känslig kamera hade det kunnat kännas enormt exploaterande.

Det som är verkligt fint med "Girl" är hur den lyfter fram Lara som en nyanserad individ, en ung, olycklig person som inte fungerar som en representant för en kategori. Lara är otålig och säger det själv i filmen: "Jag vill inte vara en förebild. Jag vill bara vara en flicka".

Det har förekommit kritik mot det faktum att Lara spelas av Victor Polster, som själv inte är en transperson. Den debatten är inte utan poänger men Polster är verkligen sensationellt bra i den mycket svåra rollen.

Filmen bygger också på en verklig historia, vilket gör att den avslutande delen, som kan ses som väl magstark, blir enklare att acceptera även för den som önskar ett mer tillrättalagt "Billy Elliott"-slut.

"Girl" är en berörande, ovanlig och skickligt berättad film, som aldrig blir övertydlig, utan med små medel lyckas säga massor. Speciellt om det där svåråtkomliga som sker på insidan, bortanför utseendet.