Perneheim Skyltdesign AB arbetar med många olika sorters skyltar. Företaget tar fram allt från små skyltar som visar rumsnummer till stora skyltar på lagerbyggnader, till exempel den rosalysande Sportamore-skylten på e-handelsföretagets lager i Kjula. Perneheim formger skyltar och tar fram förslag på design som ska passa kundföretagens profil.

Företaget sysslar även med tillgänglighetsanpassning för personer med synsvårigheter. Företaget tar fram allt ifrån enkla taktila skyltar till avancerade taktila kartor med inbyggd värme och talknappar.

‒Det är ett av de områden som vi är marknadsledande på, säger ägaren Christer Perneheim.

Artikelbild

Perneheim Skyltdesign AB har hjälpt Munktellbadet med tillgänglighetsanpassning.

Perneheim Skyltdesign AB är även svenskt representant för det populära danska designkonceptet Dansign, vars skyltsystem vunnit flera designpriser och bland annat används av regeringskansliet samt flera kommuner och företag.

Ytterligare ett verksamhetsområde är så kallad wayfinding, som handlar om hur man hjälper folk att hitta i och kring byggnader. Det kan till exempel röra sig om flygplatser, sjukhus och universitet.

‒Det behöver inte alltid vara statiska skyltar som sitter uppe utan det finns även kopplat till mobila tjänster som sjukhus och universitet har, berättar Christer Perneheim.

I mobilen kan man få aktuell information om aktviteter, som till exempel renoveringar, som påverkar framkomligheten och hur man ska gå i stället för att komma rätt.

Artikelbild

Christer Perneheim grundade Perneheim Skyltdesign AB 2011.

Ett projekt som Perneheim hållit i när det gäller wayfinding är Stiga Sports Arena i Eskilstuna. Där har företaget bland annat designat fototapeter som talar om var i byggnaden man står och som ger hänvisningar om hur man kan ta sig till olika platser. Ett annat stort projekt rör SEB:s nya huvudkontor i Solna.

‒Man jobbar med tredimensionella skyltar - kuber - som ska sitta runt hörn vilket gör att hänvisningarna blir lite annorlunda. Det blir inte rakt, utan lite random. Det var ett rätt så avancerat projekt, men vi vann i hård konkurrens ett ramavtal globalt som sträcker sig ett antal år framåt.

Artikelbild

Christer Perneheim driver Perneheim Skyltdesign AB i Kvicksund som har tagit fram Sportamore-skylten vid E20 utanför Eskilstuna.

Perneheim Skyltdesign AB har tre anställda. Företaget tar in frilansmontörer vid behov. Företaget har sin bas i Kvicksund, men är verksamt i hela landet.

När det gäller tillgänglighetsanpassning drivs utvecklingen bland annat av nya lagkrav som tillkommit de senaste åren.

‒Det är just sim- och idrottshallar som satsar mycket eftersom de vänder sig till allmänheten. Vi hjälpte Munktellbadet med tillgänglighetsanpassning i form av taktila skyltar, kontrastmarkering och så vidare. Nu håller vi också på med skolorna i Stockholm som också har fått order om att tillgänglighetsanpassa till viss del.

Perneheim har en bred målgrupp. Bland kunderna finns både kommuner och privata företag.

‒Alla företag som flyttar får ett behov. De måste synas på den nya arbetsplatsen och man måste märka upp konferensrum och toaletter och dörrar och entréer och fasader och så vidare. Det är många företag som flyttar.

Christer Perneheim grundade företaget 2011. Han var dessförinnan anställd i drygt 20 år på ett skyltföretag.

‒Jag hade rätt så bra koll på vad som efterfrågades och kontaktnätet var ju upparbetat. Många tror att affären sitter i företagsnamnet, men som det är inom alla branscher är det en personlig kontakt och en relation. Byter du namn på visitkortet så bryr sig inte så många vad som står om relationen fungerar och du levererar hela tiden.

Han uppskattar livet som företagare eftersom han får bestämma mer själv jämfört med när han var anställd.

‒Här kunde man lyssna lite mer på marknaden. I och med att vi jobbar väldigt mycket med arkitekter berättar de vad som byggs och vad som efterfrågas. Det handlar också om att lyssna lite mer vad marknaden egentligen behöver.

Hur har det gått för företaget sedan starten?

‒Första året var omsättningen uppe på 2,5 miljoner och vi tyckte det var bra. Förra året var vi uppe på 15 miljoner. Resultatet har varit stigande hela tiden, säger Christer Perneheim.

Han tror att wayfinding är ett område som har framtidspotential.

‒Vi har märkt att det finns en viss efterfrågan. Det är ett område som vi håller på att utveckla och det kommer nog att hända väldigt mycket de närmaste åren inom det området, även inom den digitala delen där man via appar kan använda digitala tjänster för att hitta bättre.

Ett av Perneheims mest spektakulära projekt är Sportamore-skylten vid E20 utanför Eskilstuna. Skylten tändes i december.

‒Det är Sveriges största skylt de sista 30 åren. Den är 50 meter bred och 14 meter hög.

Perneheim Skyltdesign hjälpte Sportamore med hela processen. Perneheim tog fram ett förslag på hur skylten skulle utformas och skötte kontakterna med kommunen när det gällde till exempel bygglov.

‒Vi har goda kontakter här i Eskilstuna. Med alla skyltar som vi har gjort tidigare så det var enkelt för mig att få snabb behandling av ärendet också.

Christer Perneheim berättar att Sportamore-skylten är så tung att väggen behövde förses med förstärkningsskenor i smide. Man var även tvungen att sätta för ett fönster eftersom Sportamores marknadsavdelning inte ville göra någon justering av loggan. Eftersom ljusskyltens effekt är så hög som 5 000 watt kan inte hela skylten tändas direkt. Den måste i stället tändas stegvis.

‒Annars behöver man en ännu större elanläggning.

Skylten är försedd med ett ljusrelä som gör att den tänds automatiskt när det blir mörkt och släcks när det blir ljust. Den har även en dimmer.

‒Problemet alltid vid stora vägar är att det kan bli för starkt ljus och då måste man kunna dimma ner den, alltså dra ner ljustyrkan. Så det var en grej vi var tvungna att lägga med.

Christer Perneheim tycker att det har varit roligt att jobba lokalt med Sportamore och Stiga Sports Arena.

‒I och med att man bor så nära tycker man att det är lite kul att hjälpa till att marknadsföra Eskilstuna.

Kan det bli aktuellt att ta fram fler stora skyltar?

‒Ja, om kunden vill och har en fasad. Nu byggs det lite överallt, men det är inte ofta man får ett sånt läge. Sportamore var hyfsat tidiga där och byggde. Det är ett gratis reklamläge som heter duga. Blir det såna ställen så visst är vi jättegärna med.