– Jag och min sambo hade två bilar tidigare, men det var riktigt skönt att göra sig av med den ena bilen och köpa den här elscootern i stället, säger Elin som tar scootern till och från jobbet, affären och träningen.

Lite farofyllt kanske det blir när nu vintern närmar sig med stormsteg.

– Jag ser varken fram mot kylan eller halkan, men det är inte värre än att jag får klä på mig lite mer och ta det lite försiktigare.

Artikelbild

Elin Björkman valde bort en av två bensindrivna, bullrande bilar mot en tystlåten eldriven elscooter. – Det funkar jättebra.

Nu har Elin och sambon bara ägt sin Vässla i ett par månader, men båda är mycket förtjusta och menar att räckvidden på en laddning motsvarar förväntningarna. Och högsta tänkbara hastighet är också över all förväntan, vilket gläder Elin extra mycket.

Sambon skyndar lite långsammare och åker gärna med eko-knappen intryck vilket ger en toppfart på 30 lite drygt.

Laddar gör man via en dosa, som följer med, i vanliga vägguttaget.

Och vill man så lyfter man upp batterierna, som finns under sadeln, tar med dem inomhus och laddar dem där. Eller på jobbet.

Artikelbild

| Elin Björkman valde bort en av två bensindrivna, bullrande bilar mot en tystlåten eldriven elscooter. "Det funkar jättebra".

Vässla utlovar att man ska kunna ladda om batterierna upp emot 800 gånger innan man ska tvingas fundera på att byta batterierna.

Har man kommit så långt på väg är det dock ganska dyrt att byta batterier. Det kan handla om en kostnad upp mot 10 000 kronor.

Artikelbild

"Hur smidigt som helst gick det att ansöka om, och få, elpremien".

Inga problem med elpremien?

– Nej, det var smidigt att både ansöka och få.

Att fordonet är helt ljudlöst är helt okej, men det kräver lite planering för föraren:

– Man måste definitivt tänka på de helt oskyddade trafikanterna. Det finns de som kan kliva rakt ut i gatan eftersom de inte hör någon som kommer.

En del uppmärksamhet väcks än så länge:

– Jag kan höra en och annan utbrista: Wow, kolla, en elmoped, vad häftigt.