Kristin SipilĂ€ har nyligen flyttat in sitt "Kristin photography" i Gamla staden. Lokalen ger knappast intrycket av en traditionell fotostudio. Ăven om de grĂ„ vĂ€ggarna, enligt Ă€garen perfekta att stĂ€lla in kamerans fĂ€rgtemperatur efter, Ă€r dekorerade med bilder pĂ„ gravida, nyfödda, barn och bröllop kĂ€nns det nĂ€stan som att kliva in i hemmiljö. Den grĂ„ fĂ€rgen Ă„terkommer bland fĂ„rskinn, en mjukiselefant och korgar och matchas bland annat med rosa soffor, en klĂ€dstĂ€llning pĂ„ hjul, analoga kameror och gamla resvĂ€skor. Inredningen fungerar som rekvisita.
â HĂ€r gĂ„r allt att flytta pĂ„. Det Ă€r som ett inrett vardagsrum, sĂ€ger hon och visar de tvĂ„ fotohörnen.
För Kristin SipilĂ€ Ă€r det dagsljus som gĂ€ller, antingen frĂ„n ett fönster eller en lampa som simulerar detsamma. Hon jobbar inte med blixt, istĂ€llet anvĂ€nds en "ice light" â en ljusstav som brukar framkalla muntra Star Wars-referenser. Den ljussatte till exempel bilden som den 18 oktober kammade hem bröllopskategorins fjĂ€rdepris i "Svenska mĂ€sterskapet i fotografi". PortrĂ€ttfotografen kunde inte nĂ€rvara vid tillkĂ€nnagivandet pĂ„ Fotografiska i Stockholm men svidade om till galaklĂ€nning och brast ut i jubel pĂ„ hemmaplan. Mitt i firandet kunde hon inte lĂ„ta bli att tĂ€nka pĂ„ hur nĂ€ra bronset var.
â Det Ă€r tredje gĂ„ngen jag missar pallplatsen med en poĂ€ng. NĂ€sta Ă„r â dĂ„ jĂ€klar!
Bilden "When everybody is a photographer" utmÀrkte sig bland 700 inskickade bidrag och förestÀller en brud som badar i strÄlkastarljuset frÄn tÀrnornas telefoner.
â Jag har ofta knĂ€ppa idĂ©er. Idag tar alla kort med sina mobiler sĂ„ jag tĂ€nkte att vi gör en bild av det, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att hon prisats i ytterligare tre kategorier â baby, barn och kommersiellt.
För tio Är sedan var tanken att den utbildade makeupartisten skulle fotografera vid sidan av, men Àven om hon gÀrna sminkar brudpar och planerar att hÄlla i sminkkurser blev rollerna snabbt ombytta. Kristin SipilÀ levererar personliga, genomarbetade och kreativa portrÀtt som berÀttar en historia och fÄngar en kÀnsla. Vid bröllop ingÄr en provfotografering och en egenhÀndigt framtagen poseringsguide. Som alla skickliga fotografer bemÀstrar hon konsten att fÄ mÀnniskor att slappna av.
â Jag vill att de ska le för att de vill, inte för att jag ber dem. Jag fotar mycket i rörelse och har en pose som kallas hockeytacklingen. Brudgummen stĂ„r still och bruden ska hockeytackla honom i ryggen. Bilden tas nĂ€r hon förebereder sig, inte nĂ€r hon hoppar pĂ„ honom, vilket de tror. Det gĂ€ller att vĂ€lja ögonblicket.
Av samma anledning lÄter hon barn kasta kottar pÄ henne.
â Bilden Ă€r ju efter att de kastat, sĂ€tter hĂ€nderna i knĂ€t och asgarvar.
NÀr det gÀller nyfödda gÄr sÀkerheten först. Kristin SipilÀ visar ett portrÀtt dÀr en bÀbis ser ut att hÀnga i en pÄse som pappan hÄller i.
â I sjĂ€lva verket ligger den ner och jag fotar ovanifrĂ„n.
FrĂ„gestĂ€llningen som ligger och lurar i titeln pĂ„ den prisade bröllopsbilden â huruvida dagens mobilfotograferande gör oss alla till fotografer â har ett givet svar.
â Jag skulle vilja se nĂ„gon printa en 50-70-tavla av en mobilbild och jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag hört "vi har inte en enda bild frĂ„n vĂ„rt bröllop, vi fotades av en kompis som köpt en systemkamera". Du anlitar en fotograf för hantverket och erfarenheten. Jag brukar sĂ€ga "i am a creator and an artist and together we are making memories".