Notan för arenan: En halv miljon kronor

Melodifestivalen har hyrt sig in i Stiga sports arena för en halv miljon kronor. Och totalt 9 000 ballonger har köpts in för att pryda arenan. "Melodifestivalen Àr det största nÄgonsin som Eskilstuna arrangerat", sÀger Martin Roos, vd Destination Eskilstuna.

Melodifestivalen har hyrt sig in i Stiga sports arena för en halv miljon kronor.

Melodifestivalen har hyrt sig in i Stiga sports arena för en halv miljon kronor.

Foto: KENTA JÖNSSON

Eskilstuna kommun2020-02-22 21:34

Melodifestivalen gÀstar Eskilstuna för första gÄngen.

Och den totala kostnaden för kommunen vĂ€ntas landa pĂ„ tre miljoner kronor, pengar som tas frĂ„n Destination Eskilstunas evenemangsfond. 

– Ur fonden tar vi max tre miljoner kronor och har gjort en budget som ser ut att landa strax under den. VĂ„ra kostnader Ă€r hallhyran för Stiga sports arena och Lokomotivet samt att vi ska bygga en garderob för 2 800 personer utanför Stiga som ska finnas dĂ€r i samband med tĂ€vlingen, sĂ€ger Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna som Ă€r lokal arrangör av Melodifestivalen.

Tidningen har fÄtt ut handlingar frÄn kommunen som visar att Destination Eskilstuna, i egenskap av lokal arrangör av Melodifestivalen, har hyrt hela Stiga sports arena mÄndag till söndag till en kostnad av 408 333 kronor.

Dessutom har grannlokalen Lokomotivet hyrts under samma period för nĂ€rmare 120 000 kronor. 

Även ballonger och andra attiraljer till Mello-festen har köpts in för 45 250 kronor frĂ„n Eskilstunaföretaget Profeel. 

– Totalt har vi bestĂ€llt in 9 000 ballonger i sex olika fĂ€rger som har med Melodifestivalens fĂ€rger att göra, sĂ€ger Martin Roos.

Samtidigt har LiveNation, som sköter produktionen av musiktĂ€vlingen, fĂ„tt den största utbetalningen till en summa av 652 600 kronor. Ytterligare tvĂ„ avtal – arena- och samarbetsavtal med Live Nation – ligger dock under sekretess och de summorna avslöjas inte.

– Men i turistekonomiska effekter – det vill sĂ€ga hotellnĂ€tter, restaurangbesök och shopping – sĂ„ rĂ€knar vi med att det hĂ€r ger mellan 12 och 14 miljoner kronor tillbaka till staden. Samt att det bygger en stolthet i staden att Eskilstuna kan arrangera ett sĂ„dant hĂ€r arrangemang, sĂ€ger Martin Roos.

Även torsdagens vĂ€lkomstmingel i MunktellmuseĂ©t – dĂ€r 400 inbjudna gĂ€ster serveras wraps och öl, vin eller alkoholfria alternativ – bekostas av Destination Eskilstuna.

Utöver det arrangeras Àven en vÀlkomstfest för den lokala befolkningen pÄ Fristadstorget under lördagen.

– Jag var med och drev firandet av Eskilstunas 350-Ă„rsjubileum och det var ocksĂ„ ett stort arrangemang med mycket jobb för oss. Men som koncentrerad vecka sĂ„ Ă€r Melodifestivalen det största nĂ„gonsin som Eskilstuna arrangerat, sĂ€ger Martin Roos.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!