Det Àr ingen överdrift att Elina Pousar stÀnger med en ganska bitter eftersmak.
De allra första Ă„ren minns hon som lĂ€tta. Ăven om inget skötte sig sjĂ€lvt dĂ„ heller sĂ„ gick affĂ€rsrörelsen bra, tillströmningen av kunder var god.
Sedan börjar ombyggnadsarbetet med första etappen pÄ Kungsgatan som gjorde att antalet kunder sjönk.
SÄ snart den var klar sÄ började ett omfattande arbete med att bygga om i fastigheten.
â Stundtals gick det inte att vistas alls i butiken, det borrades överallt runt omkring oss, sĂ€ger Elina Pousar.
Nu har lugnet pÄ nytt landat bÄde pÄ hus och ute pÄ gatan, men kundunderlaget har decimerats alldeles tydligt.
Elina menar att man har utkÀmpat en tuff drabbning mot e-handeln och att man till sist var tvungna att ge upp kampen.
â Det Ă€r synd, först friluftsaffĂ€ren Mest ute, mitt emot oss, och nu vi. Men vad kan vi göra..?
Flera kunder som just vid det hÀr tillfÀllet Àr inne och handlar pÄ sig ett lager av favoritteet eller har köpt upp ett litet förrÄd med chokladpraliner, sÀger att de tar emot beskedet om stÀngning med stor bestörtning.
â Jag hinner aldrig bli stamkund, Ă€r jag rĂ€dd, sĂ€ger Linda Sterner frĂ„n StrĂ€ngnĂ€s som nyligen upptĂ€ckt Söderbönan. Men jag tycker att det Ă€r sĂ„ synd.
Det som gÄr förlorat Àr den hÀr kontakten mellan kunder och affÀrsidkare. Man kan stÀlla frÄgor och dra nytta av erfarenhet.
â Eller bara prata om vad som faller en in en liten stund. Det kommer jag sakna, slutar Elina.