Isak Engdahl går i klass 9C på Djurgårdsskolan i Eskilstuna. Favoritämnena är teknik, fysik och matte – sedan länge.

– Jag har gillat fordon och bilar så länge jag kan minnas. Hemma ritar jag bilmodeller och renoverar gamla bilar och moppar med pappa sedan flera år, är jätteintresserad av allt som har med teknik att göra. Att välja teknikprogrammet på Rinman var givet. 

Given är också idrotten i hans liv, Isak tränar handboll och fotboll varje dag.

Artikelbild

| "För att vinna behöver mitt lag komma på en hållbar, innovativ och realistisk lösning för framtidens vägtransporter", säger Isak Engdahl som hemmavid renoverar bilar med sin pappa. Här ett projekt.

– Och det är också jättekul. Men jag har inga planer på att bli proffsspelare. 

Nej att läsa till ingenjör och sedan rita, designa och konstruera bilmodeller, helst hos BMW eller Koenigsegg, är drömmen.

Via Mälardalens högskola, där Isaks mamma jobbar, dök informationen om den internationella vetenskapstävlingen upp – och Isak ansökte.

Junior Academy syftar till att väcka ungas nyfikenhet, problemlösningsförmåga och upptäckarglädje för naturvetenskap och teknik. Det internationella programmet ger intresserade unga mellan 13 och 18 chansen att på sin fritid arbeta med samhällsutmaningar och utvecklas inom problemlösning och innovation. I Sverige är tävlingen ett samarbete mellan IVA, Ingenjörsvetenskapsakademien och New York Academy of Science.

68 nya svenska ungdomar har blivit antagna till Junior Academy, varav ett fåtal 15-åringar. Isak blev ännu lyckligare över att ha blivit utvald när han fick veta temat för vårens utmaning.

– "Hållbar transport". Det kunde ju inte bli bättre, skrattar han.

I ett lag med deltagare från Saudiarabien, Indien och Sverige ska Isak ta fram en lösning för hur en vara kan transporteras från A till B så hållbart och effektivt som möjligt.

– Vi har valt att jobba med vägtransport, och än så länge har vi chattat mycket och snackat över videosamtal. Det är ju inte helt lätt att hitta tillfällen att prata på, med olika tidszoner och studier, men vi skriver mycket till varandra. Just nu diskuterar vi bland annat hur helt eller delvis självkörande lastbilar bäst ska drivas på förnybara bränslen. Alla i min grupp är så smarta, en tjej har varit i final tidigare. 

– Jag är yngst och väldigt stolt över att de valde in mig i laget. Det är ju exakt sånt här jag vill jobba med i framtiden, bygga effektivt utan stor miljöpåverkan, även om det är person- och sportbilar jag vill ägna mig åt.

Den 13 april avgörs vilket lag som får åka till New York för att presentera sin lösning.