Allt fler Ica Maxi-kunder handlar på nätet

Allt fler av Maxi ICA Stormarknads kunder i Eskilstuna utnyttjar möjligheten att handla mat online. Butiken i Skiftinge har sedan i februari en drive thru där kunderna kan hämta sina färdigpackade matkassar.

Butikschefen Peter Slagbrand framför ICA Maxi:s nya drive thru där kunderna hämtar sina färdigpackade kassar.

Butikschefen Peter Slagbrand framför ICA Maxi:s nya drive thru där kunderna hämtar sina färdigpackade kassar.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2019-09-14 22:03

E-handelsmarknaden växer i Sverige. Enligt dagligvaruindex har marknaden ökat med 21 procent i år.

Maxi ICA Stormarknad i Eskilstuna är en av 291 ICA-butiker i Sverige som är aktiva med e-handel i form av lösplock, det vill säga att kunderna beställer varor på nätet som butikspersonalen sedan plockar ner i kassar för avhämtning eller hemleverans. Enligt ICA:s delårsrapport ökade lösplock under det andra kvartalet med 42 procent jämfört med samma period föregående år.

– De bästa Maxibutikerna ligger på en tioprocentig andel av totalomsättningen. Vi är inte riktigt där än, men den marscherar uppåt, säger Peter Slagbrand, butikschef på Maxi ICA Stormarknad Eskilstuna.

Butiken på Karl Hovbergsgatan började sälja mat på nätet i februari i år. På hemsidan finns 25 000 olika artiklar att välja på. Det motsvarar 80-85 procent av sortimentet i den fysiska butiken.

– Det här är ett komplement för oss. Vi har väntat länge. Vi har tänkt på den här lösningen i flera år, men det har inte varit läge eftersom det inte funnits någon ekonomi i att göra det tidigare då efterfrågan inte varit så hög, säger Peter Slagbrand.

– Det kostar 49 kronor att få kasse packad som man hämtar i butiken. Att få maten hemkörd och levererad till dörren inom Eskilstuna kommun kostar 149 kronor.

Utöver dessa avgifter tillkommer inga kostnader för den som handlar på nätet. Varorna som man köper online har samma pris som i butiken.

– Där sticker vi ut hakan. Vi vill ha samma stormarknadskänsla online som i butiken, säger Peter Slagbrand.

Kunder som väljer att handla på nätet klickar på varorna som de vill ha. Butikspersonalen plockar och packar alla varor direkt i butiken. Dagen efter beställningen kan kunden hämta de färdiga kassarna i butikens drive thru eller få dem hemkörda.

Företaget har byggt en drive thru på butikens ena kortsida. När kunden kommer dit skickar den ett sms till butiken varpå personal direkt kommer ut med de färdigpackade matkassarna och ställer in dem i bagageutrymmet på bilen.

Näthandeln sysselsätter 6-7 personer på Maxi ICA Stormarknad.

– Vi har anställt en helt ny grupp med människor som bara jobbar med näthandeln. De flesta jobbar med morgonplocket, säger Peter Slagbrand.

Onlinehandeln riktar sig även till företagskunder inom både privat och offentlig verksamhet som kan skaffa sig ett företagskonto.

– De företagskunder vi har i dag handlar mycket av ett fåtal artiklar, exempelvis hel platta med kaffe och frukt till lunchrummet. De uppskattar att kunna fokusera på sin kärnverksamhet, säger Peter Slagbrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!