Assa investerar i reklam och nya nyckelmaskiner

Det digitala låset Yale Doorman syns för närvarande i reklam på både tv och nätet. Eskilstunaprodukten hårdlanseras i Assa AB:s hittills största reklamkampanj.

Eskilstuna2016-04-27 17:13

– Det är den snabbast växande produkten i vår bransch någonsin, säger Urban Doverholt, vd för Assa AB.

Dörrlåset Yale Doorman har utvecklats av Assa AB i Eskilstuna. Produkten, som lanserades 2011, slutmonteras i Eskilstuna.

– Förr köpte man ett traditionellt mekaniskt lås var 20:e år för att man måste. Den här produkten köper man inte för att man måste utan för att man vill, säger Urban Doverholt och fortsätter:

– När vi kommer med nya varianter kommer folk att vilja ha det modernare oftare än i den mekaniska världen. Här har vi hamnat helt rätt. Därför kör vi kampanjen.

Den 8 april drog Assa igång kampanjen som är den största i företagets historia. Företaget har bland annat lagt stora resurser på att modernisera konsumentsidan yale.se så att den har blivit responsiv.

Assa AB har fördubblat produktionskapaciteten för Yale Doorman i Eskilstuna genom att inrätta en andra produktionslina.

– Jag räknar med att dubbla försäljningen, säger Urban Doverholt.

Assa AB ingår i koncernen Assa Abloy som på onsdagen presenterade sin delårsrapport för det första kvartalet. Koncernen gjorde en vinst före skatt på 2,2 miljarder kronor för första kvartalet i år, vilket var marginellt högre än under samma period i fjol. Omsättningen uppgick till 15,9 miljarder kronor, jämfört med 15,3 miljarder kronor ett år tidigare.

Det fortsätter även att gå bra för Assa AB i Eskilstuna.

– Första kvartalet var i linje med förra året, säger Urban Doverholt.

Företaget tillverkar varje år flera miljoner nycklar i Eskilstuna. Assa AB beställde under första kvartalet tre nya nyckelmaskiner. Investeringen uppgår till 16 miljoner kronor.

– Det är länge sedan vi gjorde en så stor investering, säger Urban Doverholt.

Maskinerna kommer från en leverantör i Tyskland. De kommer att installeras 2017.

– Det är ett tecken på att man satsar både på arbetsmiljön och på att investera i framtiden, säger Annika Johansson-Rosengren, HR-direktör på Assa AB och Assa Abloy i Skandinavien.

Koncernen Assa Abloy gör en medarbetarenkät vartannat år. Enkäten har genomförts i år. Insamlingen av svaren har nyligen avslutats. Svaren ska nu analyseras. På Assa AB har inte mindre än 94 procent av personalen svarat på enkäten.

– Ett exempel på någonting vi tog tag i efter förra enkäten, som vi hoppas svaret är bättre på den här gången, är vilken möjlighet individen har till karriärutveckling. Där försöker bolaget säkra att folk får byta jobb internt. Det är mycket annonser och möjligheter. Vi tillåter att folk får rotera internt om de vill det, säger Urban Doverholt.

– Alla anställda här har tillgång till hela Assa Abloy-koncernens vakanta tjänster, säger Annika Johansson-Rosengren.

Assa AB har för närvarande 280 anställda och systerbolaget Assa OEM 35 anställda i Eskilstuna. Enligt Urban Doverholt är det inte aktuellt med några förändringar av antalet anställda.

Företagets lokaler på Kungsgatan i Eskilstuna är för stora för verksamheten. Assa ser sig därför om efter mer ändamålsenliga lokaler.

– Vi kommer inte att flytta 2016. Vi kommer att börja leta 2017, säger Urban Doverholt och fortsätter:

– Vi letar så nära Kungsgatan som möjligt. Det är bättre för personalen att man inte får dramatiskt förändrad restid till jobbet. Lokalen ska vara lämplig också.

Assa AB har deltagit i utvecklingen av ett nytt handtag för sjukhusmiljöer. Handtaget gör det lättare att öppna dörrar med armen i stället för med handen för att på så sätt reducera spridningen av bakterier.

– Vi har installerat den på nya Karolinska, men vi börjar nu att marknadsföra den till andra sjukhusmiljöer, säger Urban Doverholt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om