I början av 2023 kunde tidningen berÀtta att Sörmland, med hjÀlp av hÄrt arbete och fint samarbete mellan klinikerna, klarat att kapa vÀntetiden till bröstcanceroperation till bland de kortaste i landet. Och det utan extraresurser. à tta Är tidigare hade botten nÄtts, dÄ sörmlÀndska kvinnor tvingats vÀnta i nÀrmare tvÄ Ängestladdade mÄnader frÄn bröstcancerbeskedet till operation.
Nu i slutet av 2024 hĂ„lls köerna minst lika korta. ĂverlĂ€karen och kirurgen Pernilla Westberg har som chef för bröst- och plastiksektionen av kirurg- och urologkliniken pĂ„ MĂ€larsjukhuset och Kullbergska dessutom lyckats anstĂ€lla fler medarbetare. Och det, förklarar hon, stĂ€rker eftervĂ„rden av bröstcancerpatienterna, i hela lĂ€net.
â I dag har vi tre bröst- eller kontaktsjuksköterskor pĂ„ vĂ„r enhet. NĂ€r patienten fĂ„r sitt cancerbesked fĂ„ de ocksĂ„ sin personliga kontakt som sedan följer patienten genom hela processen, hĂ„ller i alla trĂ„dar i alla led. Det blir en trygghet med nĂ„gon man alltid kan ringa. Och de kan tidigt fĂ„nga upp eventuella komplikationer efter operation.
Bröstcancerkirurgin Àr lÀnsövergripande, och kontaktsköterskorna Äker Àven till Nyköpings lasarett vid behov, för sÄrkontroller.
â Att nĂ„ oss i vĂ„rden har alltid varit svĂ„rt. Nu kan vi kirurger hantera mĂ„nga patienter och trĂ€ffa dem vid korta tillfĂ€llen, men veta att de har en tillgĂ€nglig kontakt som alltid finns dĂ€r för dem.
Dessutom har enheten, som nÀra knuten till Bröstcentrum och mammografin, nu en egen operationsplanerare i stÀllet för att bröstsjuksköterskorna ska sköta ocksÄ den uppgiften. Och fyra kirurger pÄ MÀlarsjukhuset har kompetensen att operera bröstcancer.
Det gör att tiden frÄn bröstcancerbesked till operation i dag krympt till ungefÀr inom en vecka. Beroende pÄ rÄdande omstÀndigheter. Det, sÀger Pernilla Westerberg med personal, Àr till och med snabbare Àn det oftast tar för patienter med privat sjukförsÀkring.
Hur lyckas man med rekryteringar mitt i vÄrdkrisen? Ja, man hinner förverkliga planerna innan beslut om personalneddragningar kommer.
â Vi har varit underbemannade lĂ€nge. Och vi har fortfarande lĂ€gre bemanning Ă€n andra enheter, sĂ„ det Ă€r inte sĂ„ att vi blivit övertaliga och gĂ„r att spara in pĂ„ nu. Bemanningen har bara kommit upp i en rimlig nivĂ„. Arbetsdagarna blir lite rimligare. Man kan vara hemma om man blir förkyld.
â Det Ă€r inte antalet medarbetare som Ă€r avgörande för hur verksamhet fungerar, utan vilka personer man anstĂ€ller. Jag har de bĂ€sta.
Maria Andersson, Victoria Jonsson och Tuula Schneider har alla tre gÄtt en vidareutbildning för sin specialkompetens, och Àr stolta över vad enheten Ästadkommit. Vilket inte skett utan anstrÀngning.
â Vi har klarat det med slit och hĂ„rt arbete. För vĂ„ra patienter. Ingen tjĂ€nar pĂ„ att de fĂ„r vĂ€nta tvĂ„ oroliga veckor till.
De beskriver hur pass smidigt det nu oftast gÄr för den kvinna som kallas till screening av brösten, och dÀr nÄgot hittas pÄ röntgenbilderna som ger granskande lÀkaren "stark misstanke om cancer".
â Patienten kommer in frisk för mammografi, och gĂ„r hĂ€rifrĂ„n med misstĂ€nkt cancer. Men, med en kallelse i handen till undersöknings- och provtagningstid inom en vecka. Och efter en eventuell diagnos gĂ„r det fort till operation.
VÀntan Àr just det vÀrsta för deras patienter.
â Vi vill att den ska vara sĂ„ lindrig som möjligt, med snabba besked, och vi har lyckats skruva i verksamheten att vi nu kommit sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. Vi har gjort det lite mjukare att landa nĂ€r vĂ„ra patienter faller.
â Att ge en ung tjej ett cancerbesked Ă€r hemskt. Men, de allra flesta blir i dag av med sin sjukdom. "Ska jag dö?" frĂ„gar de. "Ja, men inte nu och inte av det hĂ€r", kan vi svara i de allra flesta fall.
Maria Andersson gÄr i pension i vÄr och hennes chef söker nu med ljus och lykta efter en kompetent ersÀttare i teamet.
Kollegorna beskriver vad som krÀvs.
â VĂ„r sektion Ă€r liten, vĂ€lorganiserad och sjĂ€lvstĂ€ndig med ett litet sammansvetsat team dĂ€r alla hjĂ€lper varandra, och samarbetar med kollegor över klinikgrĂ€nser och kompetenser.
â Och sĂ„ mĂ„ste man Ă€lska att jobba med Pernilla.
Vilket innebÀr...?
â Att arbeta pĂ„ uppstuds, med snabba svĂ€ngar och problemlösning. Och att inte alltid frĂ„ga först, utan mer tuta och köra.
Pernilla Westerberg ler.
â Att göra fel Ă€r inte det vĂ€rsta. Det Ă€r att göra ingenting.