Balanze anmäls för tveksamt kundavtal

Gymmet Balanze i Eskilstuna har anmälts till Konsumentombudsmannen för att ha ”mycket hårda” villkor i sina kundavtal. Om kunden missar ett par betalningar blir denne skyldig att betala många tusen kronor i en klumpsumma.
(Ny version 16.51)

Eskilstuna2009-10-20 11:29

Bakom anmälan står en jurist som hjälpt två ungdomar i en tvist med företaget. De båda ungdomarna var arbetslösa när de skrev på medlemskapen, men de fick ändå teckna varsitt treårigt avtal.

– 36 månader är lite på gränsen för vad som är skäligt för att binda upp konsumenten. Som konsument är det väldigt svårt att förutse vad som händer så lång tid framåt, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket.

– Jag vill inte ens kommentera något som är så felaktigt. Vi har till och med rekommenderat dem att ta ett kortare medlemskap, men de ville absolut ha prisgarantin som man får med ett längre avtal, säger Rosanna Blomgren, vd på Balanze.

Läs hela artikeln i onsdagens papperstidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om