Bedragare beställde tolv mobiler i Fathas namn

En dag hade Fatah Hassan 29, i Eskilstuna fått ett brev från ett telefonbolag i Eskilstuna. Ett välkomstbrev. För han hade ju skaffat ett familjeabonnemang och kvitterat ut fyra mobiler.

insida-Telefonlurad-141128-VK.jpg

insida-Telefonlurad-141128-VK.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Eskilstuna2014-12-09 07:00

Fatha Hassan ringde direkt till bolaget och förklarade att han aldrig hade skaffat något sådant abonnemang, än mindre kvitterat ut fyra mobiltelefoner. Alltihop var en bluff.

Fatha Hassan började undersöka saken lite närmare och upptäckte då att detta inte var det enda bedrägeri han hade råkat ut för. Han hade blivit utsatt på samma sätt i ytterligare två butiker. Inte mindre än tolv mobiltelefoner hade någon kvitterat ut i hans namn. Samtidigt hade bedragaren tecknat abonnemang i Fatha Hassans namn.

Nu vill han varna andra. Och han är kritisk till de olika telefonbolagens säkerhetsrutiner. Eller snarare: brist på säkerhetsrutiner.

– Jag tror att säljhetsen tar överhanden. Att mycket beror på att allt är kopplat till säljarnas provisionslön. Det är bara sälja, sälja, sälja som gäller, säger Fatha.

Hur bedrägeriet har gått till vet han egentligen inte. Han har inte tappat något kort eller någon legitimation utan tror snarare att någon ha förfalskat hans identitetsuppgifter. Han berättar att han själv har gått runt i de aktuella butikerna i Eskilstuna och berättat vad som hänt och frågat hur de gör sina kontroller. Det enda som tycks vara intressant och det som företagen kontrollerar är att kunden som står bakom disken inte har några anmärkningar hos kronofogden, menar Fatha. Ingen verkar särskilt intresserad av att kontrollera äktheten på legitimationen. Att den som står framför disken verkligen är samma person som finns på id-handlingen.

Själv skrattar han åt det han fick veta hos det ena telefonbolaget.

– Där berättade man att de släpper id-kortet i bordet. På det sättet skulle de höra om det var äkta eller inte, säger Fatha.

Fatha Hassan har polisanmält alla bedrägeriförsöken och hann spärra alla abonnemang innan räkningarna började droppa in. Han tycker också att han blev väl mottagen när han berättade om problemet för de olika telefonbolagen. Ändå känns det inte så bra, tycker han.

– Det känns kränkande att någon har använt mina identitetsuppgifter. Och jag funderar nu på om jag ska spärra dem för att det inte ska hända något liknande igen. Dessutom funderar jag på om jag ska polisanmäla telefonbolagen också. De borde göra något åt säkerheten, skaffa säkerhetsutrustning, det finns så många andra målgrupper som han råka så mycket värre ut. Pensionärer till exempel. Man får ingen tillit till bolagen när sådant här händer, säger Fatha Hassan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om