– De sa att det hade kommit in en dam och uppgett ett nytt kontonummer som pengarna skulle sättas in på. Men min mamma har inte bytt kontonummer. Någon annan måste ha utgett sig för att vara henne och försäkringskassan kan ju inte ha kontrollerat legitimation på den personen, säger sonen och påpekar att försäkringskassan aldrig brukar fråga efter legitimation när han är där med sin mamma för att hjälpa henne att uträtta sina ärenden.
Sonen berättar att de uppmanades av försäkringskassan att polisanmäla händelsen, vilket de också har gjort. Vem som har kontot som pengarna betalades till får varken sonen eller försäkringskassan veta på grund av banksekretessen.
Ulla-Britt Larsson, enhetschef vid försäkringskassan i Eskilstuna, säger att de ska undersöka bakgrunden till denna händelse.
– Och så får vi se över våra rutiner så att vi i möjligaste mån minimerar risken att något liknande händer igen, säger Ulla-Britt Larsson.
Läs hela artikeln i torsdagens papperstidning.