Betalade ut 7 000 kronor till fel person

Ungefär 7 000 kronor skulle kvinnan få av försäkringskassan i god tid före jul. Men när pengarna aldrig kom gick hon dit med sin son för att höra vad som hänt. Det visade sig att pengarna var utbetalade till någon annan.

Eskilstuna2010-01-07 06:30

– De sa att det hade kommit in en dam och uppgett ett nytt kontonummer som pengarna skulle sättas in på. Men min mamma har inte bytt kontonummer. Någon annan måste ha utgett sig för att vara henne och försäkringskassan kan ju inte ha kontrollerat legitimation på den personen, säger sonen och påpekar att försäkringskassan aldrig brukar fråga efter legitimation när han är där med sin mamma för att hjälpa henne att uträtta sina ärenden.

Sonen berättar att de uppmanades av försäkringskassan att polisanmäla händelsen, vilket de också har gjort. Vem som har kontot som pengarna betalades till får varken sonen eller försäkringskassan veta på grund av banksekretessen.

Ulla-Britt Larsson, enhetschef vid försäkringskassan i Eskilstuna, säger att de ska undersöka bakgrunden till denna händelse.

– Och så får vi se över våra rutiner så att vi i möjligaste mån minimerar risken att något liknande händer igen, säger Ulla-Britt Larsson.

Läs hela artikeln i torsdagens papperstidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om