Blygsamma satsningar på cykelvägar 2019

2019 blir något av ett mellanår när det gäller utbyggnaden av cykelnätet i Eskilstuna. Den enskilt största satsningen, 3,5 miljoner kronor, läggs på sista etappen av det så kallade BM-stråket.

Petter Skarin, trafikplanerare på Eskilstuna kommun skulle gärna se att investeringsbudgeten för cykelsatsningar kunde höjas.

Petter Skarin, trafikplanerare på Eskilstuna kommun skulle gärna se att investeringsbudgeten för cykelsatsningar kunde höjas.

Foto: Anders Nilsson

Eskilstuna2019-04-09 08:05

I Eskilstuna kommun har politikerna bestämt att cykeln ska vara norm framför bilen vad gäller persontransporter i och i närheten av centrala Eskilstuna och Torshälla. Under de senaste åren har också en rad insatser gjorts för att få fler att välja cykeln. Det har handlat om nya cykelvägar såväl som utbyggda cykelpassager och parkeringar, åtgärder som syftar till att underlätta för cyklister men också att höja trafiksäkerhet. Men de investeringar som är beslutade (se faktaruta) för 2019 är tämligen blygsamma jämfört med tidigare.

– Det är inga stora satsningar. Det som sticker ut är den fjärde etappen av rekreationsområdet Bolinder-Munktellstråket med en budget på 3,5 miljoner kronor, säger Petter Skarin, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.

– I övrigt är det ett antal mindre projekt. Det är små detaljer som ändå bidrar till att höja kvaliteten och komforten för cyklisterna på vissa platser.

En viktig del i detta är en filosofi som går ut på att bilister som kommer från en sidogata ska ta större hänsyn till cyklister som kommer på en korsande cykelväg.

­– Vi höjer upp cykelbanan så att den ligger på samma nivå hela tiden. För bilisten blir effekten att uppmärksamheten skärps.

Den summa som anslagits till 2019 års cykelinvesteringar uppgår till cirka fem miljoner kronor vilket är nära på en halvering av genomsnittet de senaste åren.

Petter Skarin skulle gärna se att investeringsbudgeten höjdes.

– Vi skulle behöva göra kompletterande insatser för att åtgärda bristerna i cykelnätet. Men ekonomin är ansträngd och satsningarna på cykling är inte lika högt prioriterade längre.

Nästa nya cykelväg som byggs är den vid Lasarettsgatan.

­– Den finns med i 2020 års budget. Och året efter är det tänkt att ytterligare några nya cykelbanor ska kunna byggas.

Stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S) skulle gärna se en utökad budgetram men håller med om att 2019 är ett mellanår beträffande investeringar i cykelnätet.

­– Staden växer snabbt vilket gör att vi är tvungna att prioritera nödvändig infrastruktur i form av gator och parker. Dessutom har vi enorma investeringsbehov för nya äldreboenden, förskolor och skolor. Men cyklingen är en jätteviktig fråga och vi vill få Eskilstunaborna att cykla mer. Det vi måste göra på sikt är att binda ihop det befintliga cykelnätet, säger hon.

Nya gång- och cykelvägar 2019

Här är de gång- och cykelvägar som Eskilstuna kommun ska anlägga 2019:

Bolinder Munktell stråket, etapp 4

Borsöknavägen - Ny gångbana anläggs vid Klartorpsvägen

Cykelparkering på Smörtorget

Drejargatan- breddning av gångbanan på sträckan mellan Trädgårdsgatan och Östra torget

Eskilstunavägen, Torshälla - sträckan mellan Riktargatan och Brogatan

Hälltorpsvägen - cykelpassage i anslutning till Torshällavägen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om