Busstrafiken utökas inte – trots stort behov

Det blir ingen utökning av busstrafiken i Eskilstuna trots att resandet har ökat kraftigt. Det blir heller ingen förlängning av projektet med speciella handbollsbussar.

Trafiken med Viptorpsbussen utökas inte trots att det skulle behövas.

Trafiken med Viptorpsbussen utökas inte trots att det skulle behövas.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2019-06-02 07:15

Stadsbyggnadsnämnden beslutade vid sitt möte den 23 maj att inte utöka trafiken inför den så kallade trafikbeställningen 2020. I trafikbeställningen framför Eskilstuna kommun sina önskemål om förändringar av trafiken till Region Sörmland som ansvarar för kollektivtrafiken i länet och använder varumärket Sörmlandstrafiken.

Stadsbyggnadsförvaltningen hade inför nämndens sammanträde tagit fram ett förslag till beslut som innebar att trafiken inte skulle utökas på grund av det rådande ekonomiska läget.

– Kommunen dras med ett prognosticerat underskott för 2019 och det här är helt enkelt ett sätt att hålla nere kostnader och att försöka hitta effektiviseringsmöjligheter, säger Tomas Bonér, avdelningschef på trafikavdelningen.

Trots att förvaltningen inte föreslog någon utökning så listade den ett antal åtgärder som den menar behövs inom Eskilstunas trafikområde. En av åtgärderna gäller en tidigare tur på söndagar från Fristadstorget till Viptorp. En annan åtgärd handlar om utökad trafik på linje 5 Ekängen-Hemlaås. Förvaltningen ville även ha en pott på 200 000 kronor i öronmärkta pengar till oförutsedda kostnader för vägarbeten där busstrafiken behöver ledas om. Efter nämndens beslut kommer dessa åtgärder dock inte att genomföras.

Nämnden beslutade även på förslag av förvaltningen att inte förlänga projektet med handbollsbussarna eftersom det inte har varit så många som har åkt med dem till Guifs hemmamatcher på Stiga Sports Arena.

Förvaltningen skriver i beslutsunderlaget att resandet i Eskilstunas kollektivtrafik har ökat kraftigt de senaste åren: ”Tyvärr har även antalet stående och antalet kvarlämnade resenärer ökat. Det finns därför stora behov av att förstärka trafiken på olika sätt.” Förra året ökade resandet i stadstrafiken med sju procent jämfört med året innan.

Stadsbyggnadsförvaltningen kommer att utreda och se över stadslinjerna - inklusive servicelinjerna - för att hitta effektiviseringar. Förvaltningen ska även utreda om skolelever ska behöva ansöka om att få Elevkortet i stället för att korten delas ut till samtliga berättigade skolelever.

I Eskilstuna täcks 37 av kostnaderna för kollektivtrafiken av intäkter från resenärerna. En anledning till att kostnadstäckningen är så pass låg är bland annat den stora andelen resenärer som reser fritt. Generellt i landet är kostnadstäckningen cirka 50 procent, men det är till stor del Stockholms förtjänst där täckningsgraden är cirka 60 procent.

Stadsbyggnadsförvaltningen kommer även att påbörja ett arbete med att försöka påverka resenärernas beteende så att de fyller på bussen bakifrån när de kliver på bussen för att på så sätt utnyttja hela fordonets kapacitet. Förvaltningen ska dessutom utreda en ombyggnad av hållplats H på Fristadstorget som är för kort för ledbussar.

joachim.sorbe@ekuriren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om