En stor anledning till boomen är att svenskarna sedan den 1 februari kan söka den nya elcykelpremien. Bidraget motsvarar 25 procent av inköpspriset inklusive moms, med ett maxbelopp på 10 000 kronor.
– Premien har bidragit till att elcykeln blivit ett alternativ för så många fler. Elcykeln är ju en dyr investering som kan kosta allt mellan 6 000 och 70 000 kronor, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.
Cykelcenter i Eskilstuna är en av alla butiker som har ökat sin försäljning av elcyklar.
– Absolut, det har vi. Det är en ganska stor ökning på just el i år, säger Anna Jensen på Cykelcenter.
Elcykelpremien gäller retroaktivt från den 20 september 2017, det vill säga samma dag som regeringen presenterade nyheten. Enligt Anna Jensen ökade försäljningen direkt efter beskedet i september.
– Det har bidragit till att fler väljer att köpa elcykel. Sedan har det alltid varit bra kommers på elcykel, men nu exploderar det ju tack vare att kunderna får bra pengar tillbaka.
Hon menar att kunderna är ganska jämt fördelade mellan äldre och yngre, män och kvinnor.
– Fler vill ställa bilen. De vill faktiskt cykla. Det är mer miljötänk.
Var tredje svensk har eller funderar på att köpa en elcykel, enligt en ny undersökning från If. Sedan februari i år har över 30 000 ansökningar om elcykelbidrag kommit in till Naturvårdsverket.
– Ett gott tips är att skicka in ansökan digitalt. Naturvårdsverket har flaggat för att de ligger efter med utbetalningarna eftersom anstormningen varit så stor och många skickat in ansökan på papper, säger Dan Falconer.
Försäljningen av elcyklar fortsätter att slå rekord, enligt Svensk Cyklings Cykeltrendrapport 2018. Under det gångna cykelåret, september 2016 till augusti 2017, kunde branschen notera en uppgång med 50 procent. Tack vare elcykelpremien har branschorganisationen Cykelbranschen nu skruvat upp prognosen för innevarande år och tror att elcykelförsäljningen kommer att ligga kring 130 000 -150 000 sålda elcyklar, en ökning på omkring 120 procent.
Försäljningsökningen har även ställt ökade krav på butikerna när det gäller att planera sina inköp. Leverantörerna har haft svårt att hinna med alla leveranser.
– Vi har löst det mesta som går, men vi kan inte göra mer än vad leverantörerna kan. Vi är beroende av dem, säger Daniel Skog på Cykelcenter i Eskilstuna.
Han menar att elcykelpremien kom i rätt tid.
– Hade den kommit för 2-3 år sedan hade det nog inte funkat så bra. Då var det fortfarande så nytt med elcyklar så att många var skeptiska. Men nu börjar de som är ute och cyklar mycket se att de blir omkörda av en elcykel dagligen.
Jag tror att elcykel kommer att byggas in på de allra flesta modellerna.
Daniel Skog
Enligt Daniel Skog finns det kunder som är oroliga för att de inte ska få motion om de skaffar en elcykel. De brukar dock ändra uppfattning efter att ha tagit en provtur.
– Du använder ju cykeln precis som vanligt. Det är bara att du får extra fart. Så man måste prova det för att förstå det.
Den typ av elcykel som är mest populär bland Cykelcenters kunder är en unisexmodell med lågt insteg. Man sitter upprätt på cykeln som har en cykelkorg och några växlar. Cykeln är populär bland både män och kvinnor i olika åldrar.
– Jag tror att elcykel kommer att byggas in på de allra flesta modellerna. Förhoppningsvis kommer det att bli så pass stort så att priserna går ner. Det kommer att betyda att många fler kan cykla eller kanske ta steget att börja cykla, säger Daniel Skog.