Sedan 1969 har Eskilstuna kommun årligen gett ut rapporten Trafiken i Eskilstuna.
– Det gör oss rätt så unika, säger trafikplaneraren Petter Skarin.
– Syftet är i första hand att samla all statistik som vi tar fram varje år, och materialet har blivit allt mer omfattande.
Bland annat kartläggs i vilken utsträckning invånarna använder olika transportmedel.
Olycksstatistik är ett annat inslag. Här visar siffrorna vid en första anblick en oroväckande utveckling. Antalet lindrigt skadade mer än fördubblades 2013 jämfört med snittet för den senaste femårsperioden. Enligt statistiken skadades 473 personer lindrigt förra året. Snittet för åren 2008–2012 är 206 skadade.
Petter Skarin menar dock att det snarare handlar om att Mälarsjukhuset blivit bättre på att rapportera än att det faktiska antalet olyckor skjutit i höjden.
– Tittar vi enbart på polisens rapportering ser vi ingen egentlig ökning, och en så dramatisk utveckling borde ha funnits även där. Och om vi jämför oss med andra större städer ligger vi ungefär på snittet.
Förra året dödades två personer i trafiken. Nio skadades svårt. Det är ungefär i samma nivå som de senaste fem åren.
Förändringarna av hur vi färdas när vi rör oss genom centrum och centrumnära områden är små.
Gångtrafiken, som mäts vår och höst, är i princip oförändrad. Cykeltrafiken, som också mäts vår och höst, har ökat något – 2 procent jämfört med förra året.
– Men det är fortfarande långt kvar till 1980-tals toppar, konstaterar Petter Skarin.
Då passerade närmare i snitt 25 000 cyklister centrum varje dygn. Motsvarande 2013 låg runt 15 000 cyklister.
Även antalet resenärer som valde att åka kollektivt förra året ökade något förra året, dock mindre än 2012.
Samtidigt har biltrafiken minskat. Men minskningen är så liten – 0,4 procent – att den kan betraktas som försumbar.
Eskilstuna har som mål minska andelen resor med bil till förmån för hållbara transportslag som till exempel cykel och buss.
– Tittar man på de senaste fem åren ser kurvan ganska platt ut, men trenden är ändå en liten ökning av hållbara transporter, sammanfattar Petter Skarin.
– Det går långsamt åt rätt håll, men kanske inte i den takt vi önskar.