Cykling är inte tillåten om fordonstrafik är förbjuden

Det råder en allmän förvirring om det är tillåtet att cykla på gågator i Eskilstuna.Svaret är ja, det är tillåtet att cykla på gågator.Men detta besked borde inte framkalla några leverop bland Eskilstunas cykelentusiaster.

OBS! Detta är ingen gågata.

OBS! Detta är ingen gågata.

Foto: Fotograf saknas!

Eskilstuna2017-11-17 04:00

Anledningen att det inte finns något att fira är helt enkelt att det inte finns några gågator i Eskilstuna.

Det som i folkmun kallas för "Gågatan" är ingen gågata.

‒Här råder fordonstrafik förbjuden och det är en annan sak, säger trafikingenjör Arto Sipola på Eskilstuna kommuns trafikavdelning. Och cyklarna hör till gruppen fordon.

Om Kungsgatan i stället varit en gågata i juridisk mening hade den tillåtit cyklister att cykla men med kravet att den som färdas lite snabbare än en fotgängare måste anpassa sin hastighet efter den som tar sig fram långsammast.

Frågan om exempelvis permobiler eller andra eldrivna fordon räknas som fordon föranleder en snabb undersökning av lagboken. Arto Sipola ber att få återkomma och gör det med högläsning ur trafikförordningens första kapitel, fjärde paragrafen:

‒Eldrivna fordon som inte är cykel är tillåtna.

Hur skiljer man då en gågata från ett vägavsnitt med fordonstrafik förbjuden?

‒Det är tydligt skyltat med förbudsskyltar, svarar Arto Sipola. Alla som har körkort kan den vägskylten och vet vad den betyder.

‒Sedan har vi förstås de som inte känner till vare sig skylt eller betydelse, de som verkligen inte vet, och sedan har vi ytterligare en kategori med trafikanter som vet men som chansar på att de kommer undan med det.

Det är tydligt skyltat med förbudsskyltar.

Inga olyckor har uppstått på grund av att cyklister cyklar där de egentligen inte får cykla.

‒Det har hänt en eller annan incident, det vet jag. Men de syns inte i statistiken.

‒Det är väl egentligen illa nog att det blir otrevlig stämning mellan trafikanterna. Om nu någon säger till en cyklist och får ett surt svar i stil med håll käften, kärring... Det är inte så vi ska uppträda mot varandra, kan jag tycka.

Inga förbudsskyltar har någon större inverkan om det inte övervakas att de efterföljs är det många som skriver under på. Även poliserna själva.

‒Det är solklart, regler är till för att följas och det är polisens sak att se till att så sker, säger Tobias Jöhnemark i polisens trafikgrupp.

‒Det händer att vi kontrollerar att reglerna efterföljs även här, men nu var det ganska länge sedan senast.

Och det handlar om resurser eller bristen på resurser?

‒Ja, sedan kan man förstås ha synpunkter på hur trafikplaneringen i Eskilstuna gått till. Men det är en annan fråga.

Hur stora är böterna på att cykla där fordonstrafik är förbjuden?

‒Det kostar en cyklist 500 kronor i böter. För en bilist kostar det 1000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!