Det var Jan Svensson (L), som själv är en entusiastisk cyklist, som väckte frågan till liv i november i fjol. Han pekar på att det redan är tillåtet för cyklister att cykla mot enkelriktat på ett kortare avsnitt av Eskilsgatan i Eskilstuna, och på flera liknande exempel i både Västerås och Stockholm.
‒Allt som kan främja cyklingen är väl av godo, menar Jan Svensson som också menar att väldigt få olyckor inträffat i Stockholm sedan man undantog cyklisterna från regeln om enkelriktade gator.
Tidningen skrev om detta 24 november och det hela väckte en hel del ont blod. Främst i formen av arga insändare som menade att cyklisterna redan i dag står för en betydande andel kaos och olycksbenäget uppförande i trafiken. Flera vågade inte ens tänka tanken till slut när det gäller om en cyklist dessutom får rätt att köra mot enkelriktat.
Även inom Stadsbyggnadsnämnden anser man att det vore ytterst olämpligt att tillåta cyklister köra mot enkelriktat eftersom cykeln betraktas som ett fordon.
Nämnden menar samtidigt att man bör kunna vara så pass medgörliga att man fortsätter att titta på sitt uppdrag hur man kan gynna cyklingen. Förvaltningschefen Marianne Hagman och chefen på trafikavdelningen, Anna Bergfors Fall, skriver i ett yttrande att man inte vill skapa nya nackdelar för cyklisterna och lovar titta på det cykelstråk man hoppas ska förstärkas längs Rademachergatan tvärs över Tullgatan.
Det behöver utredas vidare, slår de fast.