— Genom det här sättet att lära sig läsa behöver barnen inte lägga ner massor av energi på finmotorik för att skriva. I stället kan de lägga fokus på bokstäverna och att läsa.
Det säger klassläraren Karola Gunnarsson.
Metoden kallas Att skriva sig till läsning, ASL, och har på senare år införts i flera skolor. För Karola Gunnarsson och hennes kollegor på Slottsskolan är det premiär den här höstterminen. Men de har varit i kontakt med lärare som har goda erfarenheter från det nya arbetssättet.
— Framför allt tror jag ASL gynnar barn som har det lite svårare med motoriken, säger Karola Gunnarsson.
Även om ABC-böcker och skrivhäften lagts åt sidan påminner den nya metodiken en hel del om det gamla sättet att lära sig skriva och läsa. Klassen jobbar sig igenom bokstav för bokstav. Eleverna börjar med de vanligaste, de bokstäver de har mest användning för.
När Eskilstuna-Kuriren kommer på besök är det bokstaven s som barnen övar på. Barnen delas in i grupper som skiftar mellan olika övningar.
En av dem gör de vid datorerna. Då gäller det att skriva bokstaven s, stor och liten. De som kan får också skriva ord med bokstaven s i.
— Förkunskaperna är ju olika, därför måste vi anpassa nivån för varje barn, säger Karola Gunnarsson.
Bokstaven S återkommer också i andra uppgifter där barnen inte använder datorer, som att ringa in alla s på ett papper med blå penna och att ringa in alla ord som han eller hon kan läsa med röd penna.
Eleven Mumtaz har inte använt datorer just något tidigare:
— Det är kul, och inte särskilt svårt, säger hon.
Även för klasskompisen Emilia är det ganska nytt, eller var när hon började i första klass.
— Nu brukar jag träna på att skriva på pappas dator, berättar hon.
Naturligtvis ska eleverna lära sig att forma bokstäver med penna på papper också.
— Men det blir först i tvåan, säger Karola Gunnarsson. Enligt kollegor som har mer erfarenheter från ASL går det fort då eftersom barnen redan kan bokstäverna.