Missnöje med hantverkstjänster vanligaste klagomålet

Det lönar sig att klaga och hävda sin rätt. Under 2021 bidrog kommunens konsumentvägledare till att rädda tre miljoner kronor åt Eskilstunabor som tagit strid efter att ha varit missnöjda vid köp av olika varor och tjänster.

Köp av hantverkstjänster och begagnade bilar hör till de områden som får flest klagomål konstaterar Christine Fransholm, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.

Köp av hantverkstjänster och begagnade bilar hör till de områden som får flest klagomål konstaterar Christine Fransholm, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.

Foto: Torsten Braf/TT

Eskilstuna2022-02-09 04:45

De vanligaste konsumentklagomålen i Eskilstuna förra året rör hantverkstjänster, telekomtjänster och köp av begagnad bil. Det framgår av den statistik som kommunens konsumentvägledare tagit fram. 

– Hantverkstjänster brukar alltid ligga i topp. Under 2020 var visserligen resebranschen den kategori där det kom in mest klagomål. Men det var sannolikt en engångsföreteelse då det framför allt handlade om inställda flyg som en följd av pandemin. Att hantverkstjänsterna återigen toppar listan hänger ihop med att väldigt många hushåll väljer att satsa på hemmet, säger konsumentvägledaren Christine Fransholm.

Christine Fransholm arbetar som konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.
Christine Fransholm arbetar som konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.

I Eskilstuna finns också ett stort antal hantverksfirmor som säger sig vara beredda att förverkliga folks drömmar om ett finare och mer trivsamt hem. Men det är inte alltid det går som kunden hoppats och trott. De vanligaste klagomålen handlar om att arbetet är undermåligt utfört, att priset på framför allt tilläggsarbeten blev för högt samt att företaget inte håller den tidsplan man utlovat.

Missnöje med hantverkstjänster är vanligt bland konsumentklagomålen. Vanliga orsaker är undermåligt arbete eller att priset på tilläggsarbeten är för högt.
Missnöje med hantverkstjänster är vanligt bland konsumentklagomålen. Vanliga orsaker är undermåligt arbete eller att priset på tilläggsarbeten är för högt.

För att minska risken för problem och obehagliga överraskningar har Christine Fransholm flera handfasta tips.

– Ta in referenser på företagen och kolla recensioner. Se till att ta in fler offerter och var noga med att de går att jämföra. Och innan man bestämmer sig för att anlita ett hantverksföretag så bör man kolla upp firman ordentligt. Har de skulder hos kronofogden? Är de certifierade på det sätt de påstår?

– Se sedan till att skriva ett avtal där det framgår klart och tydligt vad ni är överens om. Och betala absolut inte något i förskott.

Den näst vanligaste kategorin klagomål som konsumentvägledarna hanterar återfinns inom telekombranschen.

– Det handlar ofta om missnöje med utlovade fibersatsningar, att arbetet har stannat upp och försenats eller att tjänsten inte fungerar. En annan del av klagomålen rör mobilabonnemang som människor känner att det blivit pålurade.

Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en bil man köpt av en bilhandlare i upp till tre år.
Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en bil man köpt av en bilhandlare i upp till tre år.

Det tredje vanligaste konsumentklagomålen är ärenden kring köp av begagnade bilar. I många av fallen handlar det om förhållandevis billiga bilar som kostat runt 50 000 kronor.

– Det kan vara väldigt mycket pengar för en enskild person men inte särskilt mycket för en bil. 

Den som är ute efter en bil i den prisklassen har onekligen en hel del att välja på.

– Eskilstuna verkar vara ett mecka för begagnade bilar. Och för kunden gäller det att tänka efter ordentligt innan man slår till. Kolla upp bilhandlaren, provkör bilen och ställ frågor om den. 

Den som upptäcker fel på bilen efter köpet möts ofta av kalla handen när de vänder sig till bilhandlaren för att reklamera.

Enligt Christine Fransholm är kunskapen om konsumentköplagen låg hos många handlare.

– Det gäller dock inte handlare som är anslutna till Motorbranschens riksförbund, MRF.

Tre miljoner kronor har konsumentvägledarna på Eskilstuna kommun räddat åt Eskilstunabor under 2021, pengar som konsumenter sluppit betala efter att ha klagat på en vara eller tjänst.
Tre miljoner kronor har konsumentvägledarna på Eskilstuna kommun räddat åt Eskilstunabor under 2021, pengar som konsumenter sluppit betala efter att ha klagat på en vara eller tjänst.

Totalt hanterade konsumentvägledarna på Eskilstuna kommun 604 klagomål under fjolåret. Och enligt preliminära siffror har de kunnat bidra till att de Eskilstunabor som klagat på en vara eller tjänst fått tillbaka sammanlagt tre miljoner kronor.

– Vi gör noteringar i de fall där vi sett att konsumenterna sluppit betala. Det handlar till exempel om att någon befriats från ett långt mobilabonnemang eller att någon inte behöver betala 10 000 kronor för en bilreparation, säger Christine Fransholm.

Konsumentvägledning

Kommunens konsumentvägledare ger den som är invånare i Eskilstuna kommun gratis information och rådgivning om vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument. De hjälper bland annat till med information inför köp av varor eller tjänster, tolkning av avtal vid köp av varor eller tjänster samt reklamation vid fel på varor eller tjänster som har köpts. De hanterar inte tvister vid köp mellan privatpersoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!