Destination Eskilstuna satsar digitalt

Destination Eskilstuna AB stärker sin onlinekommunikation genom att anställa en digital marketing manager.

Eskilstuna2016-05-04 17:47

Den 7 mars klev Petra Nordström in i den nya rollen som digital marketing manager på Destination Eskilstuna.

– Jag är otroligt glad över att få äran att utveckla och förfina Destination Eskilstunas digitala närvaro. Både för att jag brinner för digital kommunikation och sociala medier, men också för att Eskilstuna har en stor plats i mitt hjärta, säger hon.

Martin Roos är vd för Destination Eskilstuna.

– En av destinationernas största utmaningar är att möta upp besökarens krav på digital leverans före, under och efter ett besök. Vi är därför stolta att i skarp konkurrens rekrytera en ny talang till Destination Eskilstuna, säger han.

Petra Nordström har både ett strategiskt ansvar för Destination Eskilstunas digitala närvaro och operativt ansvar som webbredaktör.

– I första hand handlar det om eskilstuna.nu som är det huvudsakliga navet i hela vår digitala närvaro. Sedan tillkommer sociala medier och annonsering, säger hon.

En av Petra Nordströms första uppgifter är att ta fram en digital strategi för Destination Eskilstuna.

– Den digitala strategin är inte klar så jag kan inte säga exakt hur vi kommer att arbeta, men det jag kan säga är att vi kommer att jobba mycket med inbound marketing, det vill säga förtjänad uppmärksamhet. Google är en av våra viktigaste kanaler – därför är sökmotoroptimering, SEO, viktigt för oss.

Petra Nordström har tidigare arbetat som sökmotorkonsult på den digitala marknadsföringsbyrån iProspect. Hon håller för närvarande på att göra en sökordsanalys för Destination Eskilstuna.

– Jag tittar på de saker vi skriver om kontra det som man söker på.

Petra Nordström nämner som exempel att en barnfamilj som ska planera sin semester kanske börjar med att googla på uttryck som "semester med barn tips".

– Då kan vi utgå från det och kanske skriva mer generella texter om vad man kan tänka på när man semestrar med barn. Man kan ge tips på aktiviteter som man kan göra i bilen om man bilsemestrar med barn. Besökaren har en lång köpresa innan man bestämmer sig för att åka till Eskilstuna.

– Vi ska ha information på vår webbsida som lockar besökare redan i ett tidigt skede. Sedan ska vi underhålla dem under hela köpresan med information som man kan tänkas behöva när man faktiskt är här. Vi ska också bibehålla en relation med besökaren efter att hen har varit här. Om de börjar följa oss i sociala kanaler kan vi förhoppningsvis upprätthålla intresset och locka till ytterligare besök.

Petra Nordström berättar att företag i allmänhet har en webbsida som nav i sin digitala kommunikation, men att det även är vanligt att använda sociala medier.

– Där ens potentiella kunder finns är det bra om man själv också är. De olika sociala kanalerna har lite olika målgrupper så det beror på vilka man vill prata med. För oss är Facebook ganska relevant, men har man en yngre målgrupp, tonåringar till exempel, så kanske man ska fundera på andra kanaler som till exempel snapchat.

Om man vill ha många följare i sociala medier är det enligt Petra Nordström viktigt att man tillför dem ett värde.

– Att man skapar ett värde för dem i stället för att man utgår från vad man själv vill berätta. Sedan är det lite annorlunda hur man pratar med varandra på sociala medier. Det är en tvåvägskommunikation jämfört med till exempel ens egen webb. Det är viktigt att man svarar när man får frågor och att man håller igång kommunikationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om