Kim Tunér äger sedan 2014 Djurmagazinet på Nystrandsgatan i Eskilstuna. Hon konstaterar att det händer mycket på marknaden.
– Kunderna frågar efter sånt som de inte har frågat efter förut. Precis som vi frågar efter svenskt kött i mataffärerna så frågar vi i dag varifrån köttet kommer som är i hundmaten. Man är villig att lägga några kronor extra på djurmat med högre kvalité. Det gör att branschen har en möjlighet att utvecklas.
Även Djurspecialisten på Lohegatan har märkt att kunderna är mer medvetna.
– De flesta kunder som kommer in i butiken är väldigt pålästa i dag. De har skaffat sig information på nätet och har en uppfattning om saker och ting. Då vill det till att du kan ditt sortiment så att du kan styra in kunden på den produkt som passar dem bäst, säger ägaren Malin Martinsson.
Djuren skapar arbetstillfällen för många och är en väsentlig del av handeln.
– De senaste fem åren har djurrelaterade jobb ökat med drygt 30 procent. Över 20 000 personer arbetar hel- eller deltid med djur fördelat på cirka 7 000 företag. Bland företagen finns allt från enmansföretag till multinationella bolag och yrkena varierar. Från leverantör och butiksinnehavare till veterinär, polishundförare och hundfrisör, säger Lars Johan Forsberg, ordförande för Zoobranschens riksförbund.
Djurbranschen växer och omsatte vid den senaste mätningen tio miljarder kronor per år.
– Vi behöver djuren och de ger oss en möjlighet till den medkänsla som många saknar i dagens hårda samhälle. De har alltid tid och ger mycket tillbaka, säger Hanna Casell, medlemsansvarig för Zoobranschens riksförbund.
Den största ökningen finns inom djursjukvård och omvårdnad, såsom frisering, rehabilitering, inkvartering och liknande. Antalet djurägare är konstant, men trenden tyder på att djurägare väljer att ha större omsorg om sina djur.
Kim Tunér på Djurmagazinet i Eskilstuna berättar att efterfrågan på hälsofoder och kosttillskott växer. Det finns till exempel olika sorters foder för hundar i olika åldrar. Sedan finns kosttillskott för den som behöver extra.
Kunderna har även blivit mer miljömedvetna. Djurmagazinet är den kanske enda butiken i landet som säljer det som Kim Tunér kallar panthö.
– Vi säljer hö i papperssäckar som folk sedan får komma tillbaka och fylla på så länge säcken håller. Det är vårt sätt att komma ifrån alla plastsäckar. Jag ska få upp en miljöstation inne i vår entréhall för alla lampor och lysrör som vi säljer. Det är vårt sätt att visa att vi värnar om miljön.
Kim Tunér har fyra anställda. Hon berättar att djuren som säljs i butiken kommer direkt från uppfödare som butikens personal besöker för att kolla att de föds upp på ett bra sätt.
Kim Tunér är franchisetagare i kedjan Djurmagazinet som ingår i den nordiska husdjursjätten Musti ja Mirri. I koncernen ingår även franchisekedjan Arken Zoo som i november i fjol öppnade en butik i Tuna Park i Eskilstuna.
– Eskilstuna är en av de större kommunerna i landet vilket i sig motiverar ett beslut om nyetablering. Samtidigt som Tuna Park uppfattas som en stark lokal handelsplats, säger Marcus Haas, etableringschef på Arken Zoo.
Arken Zoo har sedan tidigare även en butik på Gränsgatan i Eskilstuna. Kedjan närmar sig ett 80-tal butiker i Sverige där antalet växer i jämn takt.
– Det vi kan se är bland annat att behovet av tjänster kopplat till djurägande efterfrågas alltmer. Samtidigt ställer våra kunder allt större krav på sortiment och tillgänglighet, detta är ingenting utmärkande för just djurbranschen, det är en följd av de möjligheter som erbjuds på grund av digitaliseringen. Inom specialfackhandeln förväntar sig kunden dessutom en kunskap och rådgivande funktion som du inte kan få någon annanstans, säger Marcus Haas.
Djurspecialisten på Lohegatan är en fristående butik som främst säljer foder till hund och katt. Malin Martinsson har tre anställda i butiken. Hon tillverkar även koppel, selar och halsband till hund och katt. Malin Martinsson tog över butiken för fem år sedan.
– Det har gått bra, tycker jag. Det märks naturligtvis att det har kommit fler butiker, men oftast är det mest nyhetens behag, sedan kommer kunderna tillbaka.
Konkurrensen kommer även från näthandeln i form av aktörer som till exempel Animail och Zooplus.
– Folk vill kunna handla på nätet. Vi är i princip klara med en webbshop där du ska kunna handla och få grejerna hemkörda. Du ska även kunna handla och betala på nätet och sedan komma och hämta i butiken. Folk har inte så mycket tid längre.
Är det viktigt att finnas på nätet också?
– I framtiden tror jag absolut att man måste ha den kanalen till kunden. Sedan tror jag att vår bransch är ganska mjuk. Man känner igen kunderna och frågar hur det har gått på utställningen eller hur det går med kattungarna. Folk som håller på med djur vill gärna prata om det. Det är inte som att gå och köpa ett par skor, säger Malin Martinsson.