Djuren blir kvar men "Zoo" försvinner

Det ekonomiska resultatet för Parken Zoo blir negativt för 2016, men bättre än fjolårets.

Eskilstuna2016-08-25 13:00

Parken Zoo bjöd under torsdagsförmiddagen till presskonferens för att prata nutid och ge, i vart fall en glimt, av framtiden.

Enligt Parken Zoos nygamla vd Lennart Sundén (som inte längre är tillförordnad) hade Parken Zoo fram till den sista juli 14 000 fler besökare än vid samma tidpunkt 2015.

Bland framgångsfaktorerna nämns bolagets all-inclusive-paketering, där badet ingår.

– Vi hade full beläggning på campingen under högsäsongen, gästundersökningar visar att våra medarbetare får toppresultat för sina prestationer och totalt sett räknar vi med en resultatförbättring på cirka tre miljoner kronor jämfört med föregående år (då resultatet var minus 19 miljoner kronor). Och säsongen är inte slut än, säger Lennart Sundén.

Styrelseordföranden Henry Selenius, från ägarbolaget Mimir Capital, uttryckte tillfredsställelse över resultatförbättringen. Han blickade även framåt och avslöjade även vad han var mindre nöjd med.

– Vi ser en stor potential för konferens- och restaurangverksamheten i Pingvinen. Men det finns även vissa fläckar att ta tag i, det gäller bland annat matupplevelsen i våra restauranger. Där blir det en rejäl makeover, säger han.

Parken Zoos marknadschef Camilla Delac berättade att nöjesutbudet ska öka och att Pingvinen under i vart fall tre tillfällen under hösten ska byta skepnad och bli en "häftig nattklubb".

– Vi drar igång ett koncept som vi kallar "Fredag i Parken". Lite klubbkänsla där vi vänder oss till en lite mognare publik. Vi som var ute på 80-talet kommer förhoppningsvis att ha väldigt trevligt. Slår försöket väl ut kan det bli en fortsättning, säger Camilla Delac.

Precis som i fjol planeras för en halloweenvecka under höstlovet, med den skillnaden att även nöjesparken ska hålla öppet.

– Vi tror att det blir mysigt att åka karusell i höstmörkret. Två av kvällarna ska det vara riktigt läskigt. Då ska de som tycker om att bli skrämda komma, säger marknadschefen.

Ägarbolagets Henry Selenius som tidigare undvikit frågan om djurens framtid var plötsligt förhållandevis tydlig kring ämnet.

– Vi kommer att ha kvar djur, och har inte ändrat inriktning för hur vi jobbar med djur. Däremot tittar vi mer på att skapa upplevelser kring djuren. Det viktiga är inte om antalet minskar eller ökar utan att vi har de djur som passar oss bra. Men jag vill inte prata mer om det för det handlar om nyheter som vi kommer att presentera för nästa år. Enkelt uttryckt; djurdelen ska behållas, utvecklas och integreras med upplevelsesidan.

Namnfrågan, vad Parken Zoo ska kallas, är heller inte helt avgjord. Klart är dock att "Parken Zoo" är överspelat och att det troligtvis blir "Parken i Eskilstuna".

– Det är två saker vi vill lyfta fram. Den ena är parken, som ju är mer än bara en djurpark. Det finns en nöjesdel, mat, camping, för att nämna något. Det andra är Eskilstuna, destinationen, som försvinner lite i det gamla namnet. Men exakt hur det kommer det att se ut återkommer vi till, säger Henry Selenius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om