Eskilstunas elbolag varnar för bedrägerisamtal

Flera kunder till Eskilstuna energi och miljö, EEM, har den senaste tiden blivit uppringda av personer som utgett sig för att ringa från bolaget och erbjudit sig att hjälpa till med utbetalningen av elpriskompensation. "Det handlar om bedrägerisamtal, vi arbetar inte på det sättet vid felaktiga transaktioner", säger Fredrik Holmström, gruppchef vid kundadministration.

Nej, EEM ringer inte sina kunder och ber dem uppge sitt bank-id för att reglera felaktiga fakturor. "Det rör sig om bedragare som hör av sig", säger Fredrik Holmström, gruppchef på elbolagets kundadministration.

Nej, EEM ringer inte sina kunder och ber dem uppge sitt bank-id för att reglera felaktiga fakturor. "Det rör sig om bedragare som hör av sig", säger Fredrik Holmström, gruppchef på elbolagets kundadministration.

Foto: Joakim Serrander/EEM

Eskilstuna2022-08-09 15:50

För att kompensera de hushåll som drabbats av höga elpriser under december 2021–februari 2022 fastställde regeringen ett ekonomiskt stöd baserat på hushållens elförbrukning. Den kompensationen betalas ut av elnätsföretagen.

För Eskilstuna energi och miljös kunder har återbetalningen reglerats direkt på fakturan under maj och juli. Att den informationen går att läsa på bolagets hemsida har inte hindrat bedragare, som utgett sig representera EEM, från att ringa upp kunder och erbjudit hjälp i ärendet.

– Det är ofta personer ringer och utger sig för att vara från oss. Vi har två aktuella fall som rör just elpriskompensation, säger Fredrik Holmström.

I ett fall blev en kund kontaktad av en bedragare som påstod att denne fått för mycket tillbaka i elpriskompensation och att detta skulle regleras genom att kunden loggade in sig med sitt bank-id över telefon. 

– Kunden tyckte det lät som en dålig idé och erbjöd sig i stället att åka in till vårt kontor för att gå igenom fakturan.

Fredrik Holmström tycker det är bra att kunder är vaksam när någon hör av sig och säger att de ringer från EEM.

– Det är klart att vi hör av oss till kunder på telefon för att ändra inbokade tider för service och mätarbyten – men det gör vi aldrig för att reglera en transaktion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!