â Vi nĂ„dde ut till mĂ„nga nya prenumeranter under 2023 och det Ă€r en del av framgĂ„ngen. Vi jobbar Ă€ven hĂ„rt för att skapa ett innehĂ„ll som engagerar och intresserar Eskilstunaborna, och det hĂ€r Ă€r ett bevis pĂ„ att vi gör journalistik som Ă€r mer relevant, sĂ€ger Ulrika Sjöblom, chefredaktör pĂ„ Eskilstuna-Kuriren.
I snitt hade alltsÄ Eskilstuna-Kuriren 174 000 lÀsare per vecka under 2023, att jÀmföra med 98 000 Äret innan. Tittar man pÄ kanalerna separat sÄ nÄdde ekuriren.se 167 000 lÀsare per vecka och papperstidningen 37 000. Sajtens ökning Àr 70 procent och papprets minskning 9 procent.
â Jag Ă€r imponerad över ökningen digitalt. Det Ă€r en otrolig drivkraft för oss att se att lĂ€sarna gillar det vi gör i vĂ„ra digitala kanaler. Vi vill vara den sjĂ€lvklara nyhetskĂ€llan för alla som bor och verkar i Eskilstuna och har som löfte till vĂ„ra lĂ€sare att alltid vara snabbt pĂ„ plats dĂ€r det hĂ€nder, att avslöja och granska, men ocksĂ„ att vara underhĂ„lla och överraska. Det hĂ€r ger oss kraft att utveckla vĂ„rt innehĂ„ll Ă€nnu mer och vĂ€ssa vĂ„r bevakning för att nĂ„ Ă€nnu fler.
Kantar Sifos helĂ„rsundersökning genomfördes 1 januariâ31 december 2023. Totalt deltog 42 944 personer i mĂ€tningen. En tidnings totala rĂ€ckvidd visar hur mĂ„nga mĂ€nniskor man nĂ„r i de egna kanalerna, det vill sĂ€ga bĂ„de pĂ„ sajten och papperstidningen (inklusive e-tidningen).