Fluga i soppan har man hört talas om, men larv i sÄsen Àr inte lika omtalat. Det Àr precis vad en elev pÄ Rekarnegymnasiet fick uppleva under lunchen pÄ onsdagen.
â Först sĂ„g vi att det var prickar pĂ„ en potatis och nĂ€r vi delade upp den sĂ„g vi att det sĂ„g konstigt ut i den, sĂ€ger en elev som satt med i lunchsĂ€llskapet.
NÀr de synade tallriken vidare kunde de konstatera att det lÄg nÄgonting i sÄsen som inte borde vara dÀr.
â DĂ€r lĂ„g det en mask eller en larv, en skalbaggelarv. NĂ€r vi sĂ„g det slutade alla att Ă€ta och gick ifrĂ„n bordet, sĂ€ger eleven.
Efter att larven upptÀcktes tog eleverna kontakt med flera lÀrare och informationen nÄdde till slut PÀr TÄgefeldt som Àr enhetschef för mÄltidsservice pÄ kommunens gymnasier.
I oktober förra Äret skrev tidningen om att skolmat pÄ Rekarnegymnasiet förvarats i ett kylrum dÀr svartmögel spridits. NÄgot som ska ha felanmÀlts till Kfast. Den hÀr gÄngen menar PÀr TÄgefeldt dock att det inte Àr skolans rutiner som har brustit.
â Det rör sig om frysta produkter som har levererats till oss. Det troliga Ă€r att det Ă€r dĂ€rifrĂ„n larven kommer, sĂ€ger han.
Den mat som tillagades under onsdagen kom fryst frÄn en och samma leverantör. Kommunen har nu kontaktat leverantören för att fÄ svar pÄ hur det intrÀffade kunde hÀnda. Att helt skydda sig mot ovÀlkomna ingredienser i maten likt detta Àr dock svÄrt, menar PÀr TÄgefeldt.
â Vi tar bara sköljda och tvĂ€ttade grönsaker, allt ska vara kontrollerat av leverantör innan det skickas till oss. Men om en larv har krupit in i en potatis Ă€r det jĂ€ttesvĂ„rt att se. Det hĂ€r Ă€r djur som Ă€ter grönsaker, sĂ€ger han.
Hur ofta intrÀffar det hÀr för er del?
â Kanske en till tvĂ„ gĂ„nger per lĂ€sĂ„r. Det hĂ€r fallet Ă€r det första pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge.
FörstÄr du om man blir chockad om man hittar en larv i maten?
â Ja, det skulle jag ocksĂ„ bli. Det Ă€r klart att man reagerar.
Förra Ă„ret ska det Ă€ven ha hittats en liten spik, en nubb, pĂ„ en tallrik under lunchen pĂ„ Rekarnegymnasiet. Ăven dĂ€r tror PĂ€r TĂ„gefeldt att det rör sig om yttre omstĂ€ndigheter.
â I vĂ„r verksamhet finns inga skruvar eller spikar, inte heller hos vĂ„ra leverantörer. Skolan har en bygglinje, troligtvis har spiken trillat frĂ„n nĂ„gon elev. Jag har svĂ„rt att se hur den ska ha kommit in i vĂ„r produktion.