Eskilstunabon Emelie Claesson, 29, vÀnde sig till Achima Care Fristadens vÄrdcentral nÀr hon upplevde problem med ena örat, halsen och vad hon trodde var en vaxpropp i slutet av augusti.
VĂ„rdcentralen skrev dĂ„ ut recept för antibiotikadroppar mot öroninflammation och trots att Emelie ytterligare en gĂ„ng vĂ€nde sig till samma vĂ„rdcentral dĂ„ besvĂ€ren inte slĂ€ppte â skrev de ut ett nytt recept pĂ„ örondroppar följt av orden "det kommer att gĂ„ över".
Tre mÄnader senare har lÀkare konstaterat att hon drabbats av cancer. En aggressiv och obotlig cancersort som förmodligen var besvÀret hon drogs med nÀr hon vÀnde sig till vÄrdcentralen redan i augusti.
Och nu har Emelie Claesson Ivo-anmÀlt (Inspektionen för vÄrd och omsorg) Achima Care Fristaden, som agerar pÄ uppdrag av Region Sörmland, dÄ hon anser att hon fÄtt felaktig vÄrd och inte fÄtt den hjÀlp hon behövde.
Eskilstuna-Kuriren har vid upprepade tillfÀllen sökt Achima Care Fristadens verksamhetschef PÀivi SaranpÀÀ som dock i ett mejl meddelar att hon avböjer tidningens förfrÄgan om en intervju. DÀrför fÄr vi inte svar pÄ de frÄgor som finns.
"Som du sÀkert förstÄr har vi inte möjlighet att uttala oss i patientÀrenden. Vi saknar kÀnnedom om detta enskilda Àrende och baserat pÄ de uppgifter du lÀmnat Àr det inte möjligt eller förenligt med patientdatalagen och Socialstyrelsen förordning gÀllande journalhantering, att gÄ in i en enskild patientjournal. Jag mÄste pÄ grund av dessa skÀl avböja ditt önskemÄl om kommentarer", skriver PÀivi SaranpÀÀ i ett mejl till tidningen.
Achima Care Fristadens vÄrdcentral önskar att de patienter som har synpunkter eller klagomÄl ska lÀmna in dessa via företagets hemsida för att de"ska kunna pÄbörja en utredning pÄ vad som möjligen gÄtt fel".
"Achima Care arbetar aktivt för att öka patientsÀkerheten. Genom att vÀlkomna och systematiskt ta emot och bearbeta patientsynpunkter och klagomÄl sÀkerstÀller vi att alla inkomna Àrenden registreras och sammanstÀlls för att hela organisationen skall kunna ta del av lÀrdomar frÄn dessa inkomna synpunkter. Samtliga avvikelser hanteras enligt faststÀlld rutin och Àr en viktig del i det systematiska utvecklings- och förbÀttringsarbete vi gör pÄ vÄrdcentralen", skriver PÀivi SaranpÀÀ.