På väg mot Sundbyholm bor Emma Kajmo med familj. Inne i det stora röda huset är det full fart och när vi ska sätta oss ner för att prata möts vi av ett bord av tygblöjor.
Emma startade sitt företag för ett halvår sen, och efter en tid av produktion, transport och arbete har hennes företag Green poppy haft sitt första produktsläpp på den nya hemsidan förra fredagen.
Green poppys fokus är att sälja återanvändnings- och hållbara produkter i tyg, menar Emma, med fokus på tygblöjor.
– Tygblöjor har alltid varit med mig. Min mamma använde dem på mig. När vi väntade på vårt första barn blev det att vi också använde tygblöjor.
– Vi fastnade väldigt snabbt i det. Vi tyckte de var skitsnygga. Det blev ju som en accessoar. Sen var det också bra för miljön och plånboken.
– När vi fick vårt andra barn så fick vi möjligheten att ta över ett märke, men det var inte riktigt för oss. Då var det en kompis som sa, "ska du inte bara göra ditt egna märke"?
Efter en del fundering och tvek så hittade Emma fabriker som kunde producera tygblöjor och så plötsligt var hon igång.
– Jag hittade fabriker och sen var det bara igång. Det var som att allting bara hände. Plötsligt var allt igång.
En del av Emmas företag är att låta Eskilstuna-kopplade hjälpa till med företaget. Lova Andersson hjälpte till med designen av blöjorna som exempel.
– När jag såg kaninerna som hon hade ritat sa jag bara, "wow". Jag var helt såld. Nu har vi tillsammans gjort 12 mönster och fler på väg.
Det är jordgubbarna och Hilmas Hjärtekärlek som går bäst menar Emma. Hjärtekärlek har också speciell betydelse för Emma, som ett stöd för sin dotter.
– Vår dotter föddes med ett väldigt allvarligt hjärtfel 2021. Hon är full frisk idag med det stöd vi fick av Hjärtebarnsfonden var viktigt. Så för varje försäljning donerar vi en summa till Hjärtebarnsfonden.
Vid lanseringen så var Emma något nervös. Med det gick väldigt bra.
– Jag var nöjd om vi sålde en produkt. Men det gick över förväntan. Det är väldigt kul att det har gått så pass bra.
Tygblöjor är ett ämne för många nyblivna föräldrar och kanske känns det bökigt för många, men Emma menar att det har många fördelar med tygblöjor.
– Det är smidigt med tygblöjor, särskilt de nya. Sen är det även ekonomiskt och miljövänligt. Att du kan använda samma blöja under en längre tid, och bara tvätta den gör att du kan spara in pengar och inte behöver köpa engångsprodukter.
Men det har varit en hel del att göra, och att driva eget företag hemifrån kan vara stressande.
– Såklart är det lite speciellt att driva detta hemifrån. Det är nu 600 blöjor uppe på övervåningen. Men jag trivs med det. Jag tror det kommer från mitt yrke som barnmorska.
– Jag brukade sitta i soffan och amma min son medans jag satt vid datorn och jobbade. Det var krävande men väldigt kul.
Nu är planen att växa så mycket som möjligt och göra tygblöjan till den regelbundna i hushållen.
– Drömmen är väl att kunna sluta på mitt jobb och driva detta fullt ut. Vi får se hur det blir nu när föräldraledigheten tar slut. Sen hoppas jag att kunna göra tygblöjor till normen.
– Jag vill även starta med andra återvinningsbara produkter i tyg. Som våtlappar som redan säljs, men också mensskydd.