En halv miljon tog parken genom stormen

Parken Zoo spenderade nästan en halv miljon kronor på pr-konsulter i samband med höstens skandaler. Det uppger radioprogrammet Medierna i P1. Styrelseorförande Tommy hamberg tycker att det är en rimlig kostnad.

Eskilstuna2013-03-18 14:29

449 000 kronor. Så mycket kostade Parken Zoos medie- och krishantering efter Kalla Faktas avslöjande om missförhållanden på den kommunala djurparken i Eskilstuna i somras, enligt radiopgorammet Mediernas granskning. När momsen räknats bort landar summan ändå på 359 000.

– Det är mycket pengar men det beror på att Parken Zoo är en liten organisation och vi har ingen egen mediaavdelning, säger Parken Zoos avgående vd Torbjörn Bergvall till Eskilstuna-Kuriren.

Förklaringen är att parken i stället köper sin mediesupport från en pr-byrå i Västerås. Skandalbilderna från frysen blev då en extrakostnad.

– Vi har anlitat byrån i fem års tid. När det här med Kalla Fakta hände behövde vi utökat stöd. I summan så ingår både stöd för oss som mötte media och stöd för de sociala medierna, säger Torbjörn Bergvall.

Mediebyråns folk fick bland annat i uppdrag att rensa bland kommentarerna på parkens bloggar och Facebooksida. Där pågick diskussionerna dygnet runt under de kritiska dagarna efter tv-programmet, så fakturan upptar mer än bara direkt krishantering, säger Torbjörn Bergvall:

– Det förekom både hot mot oss och mot andra Facebookanvändare. De som uttalat sig positivt om Parken Zoo på våra sidor blev också attackerade.

Medierna granskade utgifterna hos alla kommuner och kommunala bolag som fick påhälsning av TV4:as Kalla Fakta eller SVT:s Uppdrag granskning under förra året. Hälften av dem gjorde som Parken Zoo, och kallade in pr-byråer i det akuta skedet.

I Parken Zoos fall resulterade det bland annat i färdigskrivna dialogmanus, som kunde läsas upp som svar på journalisternas frågor.

Den fråga som radioreportrarna ville ha svar på i sin granskning var: Får skattebetalarna verkligen valuta för pengarna som spenderas?

Det anser Parken Zoos styrelseordförande Tommy Hamberg att Eskilstunaborna fått. Parken ska nu anställa en egen marknadschef och det kostar ungefär en miljon kronor om året. De extra pr-konsulterna som köptes in under 2012 var en oförutsedd engångskostnad, säger han.

– Det är ju inte skattebetalarna som drabbas utan bolaget, och vi får dra ner på något annat i stället, säger Tommy Hamberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om