– Vi gör det här för att få bort buskörandet från gatorna, säger Jeanette Skoog som är marknadsansvarig på Gröndal motorsportförening.
– Det är bättre att de kör här hos oss under ordnade former än att de håller på ute på stan där det lätt kan hända olyckor. Vi ger också tips om sådant som kan vara bra att tänka på för säkerheten.
För att värna säkerheten ställdes också krav på förare och passagerare. Hjälm och heltäckande klädsel inklusive handskar var ett krav. Bilen skulle vara försedd med vinterdäck och före start gjordes en kontroll av fordonet. Det fick till exempel inte finnas några lösa delar som kunde flyga i väg vid ett hårt stopp. Även motorn kontrollerades så att batteriet satt fast ordentligt och att det inte fanns några läckage.
Kostnaden vid Gröndal var 200 kronor för förare och lika mycket för passagerare. Då ingick startavgift samt en dagslicens som också omfattar försäkring för förare och fordon.
Premiär för Gröndals halkkörning var redan i torsdags kväll.
– Då hade vi 44 anmälda, och 38 förare deltog, berättar Jeanette Skoog.
Under lördagens aktivitet kom det ännu fler – en del var långväga gäster. För den här typen av evenemang är inte så vanliga i landet.
Thomas Gardner från Stockholm var en av de tillresta.
– Där har vi massor av fotbollsplaner och biografer, men något sådant här hittar man inte, är hans förklaring till varför han åker till Eskilstuna för att sladda.
Thomas Gardners bil, en fyrhjulsdriven Subaru, klarade säkerhetskontrollen, men han fick stuva undan lite lösa attiraljer ur kupén. Och hans hjälm dög inte, så han fick låna en på plats. Sedan bar det av, med Eskilstuna-Kurirens fotograf bredvid sig.
Efter körningen såg Thomas Gardner ut som ett barn som fått en jättestor godispåse:
– Det här var så sjukt kul, jätteroligt. Men det var halt. Vi hade inte en chans, vi bara gled som en tvål över hela banan.
– Jag har definitivt fått mersmak, men torrare väglag eller dubbdäck är nog ett måste tror jag. Ni kommer att få se mer av mig i Eskilstuna framöver.
Eskilstuna motorklubbs halkkörning i Ekeby grusgrop var i mindre skala, men lika populärt bland de 17 deltagarna. Också här var priset 200 kronor för föraren, men 150 för passageraren.
– Det är andra helgen vi kör, berättar klubbens ordförande Tommy Pettersson.
– Och det blir fler framöver om vädret tillåter.
OBS tv:
Häng med på en hisnande provtur på Gröndals halkiga bana.