När föreningen Sörmlands Veteranjärnväg bestämde sig för att anordna resor mellan Eskilstuna och Oxelösund fanns ett uns av osäkerhet. Skulle Eskilstunaborna vara intresserade av åka i SJ:s tågvagnar som var i trafik mellan 30- och 80-talen, draget av ett ellok från slutet av 1950-talet?
– Det har gått bra, över förväntan och det sporrar oss att ordna fler resor längs den här sträckan. Kanske redan i sommar och vi har fått önskemål om att göra fler stopp. Ett par hundra personer har rest hittills och då har vi en vända kvar, säger Kai Tamminen.
Han är Veteranföreningens ordförande och initiativtagare till retro-resan längs TGOJ-banan.
Föreningen äger det gamla elloket som när det var nytt ansågs vara något alldeles extra.
– Det var starkare än de allra flesta och kunde utan problem dra 1 800 ton. Men mycket har hänt. I dag kan en enda godsvagn väga 100 ton, säger lokföraren Hasse Nyberg.
Han berättar att loket är nylackat för att se ut som de gjorde på 80- och 90-talen.
– De fraktade gods och malm ända fram till 1990. Sen gick de i TGOJ-trafik fram till 2012. Green Cargo som tog över ville inte ha dem kvar, och de flesta såldes till museiföreningar. Några skrotades, säger Nyberg.
Till skillnad från bilar har det gamla elloket ingen trippmätare.
– Uppgifterna finns bokförda men det är inget jag har här. Loket har säkerligen gått ett varv runt jorden. Och till skillnad från de nya kan det här loket lagas med lite ståltråd och allmänna kunskaper, säger lokförare Nyberg.
Veteranföreningens Kai Tamminen säger att resorna gått i förhållandevis låg hastighet, 80 kilometer i timmen.
– Det finns en mysfaktor i den här typen av resande och man hinner ju se så mycket mer. Som att det stod en herre och vinkade glatt när vi passerade banvaktsstugan i Mellösa.