Engelska skolan måste se över betygsättningen

Engelska skolans elever får i stor utsträckning högre slutbetyg än resultaten på nationella proven. Enligt Skolinspektionen är avvikelserna anmärkningsvärda och kräver åtgärder.

Eskilstuna2014-03-26 06:00

Skolinspektionen genomförde tidigare i år en tillsyn på Engelska skolan i Eskilstuna. Myndigheten kunde konstatera att elevernas snittbetyg ligger en bra bit över rikssnittet – men också var högre än de resultat som presterades vid de nationella proven. Och så har det varit i flera år.

– Utifrån tillsynen kan vi inte dra slutsatsen att betygen är för höga i förhållande till elevernas kunskaper, säger Skolinspektionens utredare Hans-Göran Arvidsson.

– Däremot kan vi konstatera att skolan inte har utrett varför det är så stora skillnader mellan slutbetygen och resultatet i de nationella proven. Det skulle kunna vara så att man inom skolan, eller inom hela koncernen Internationella Engelska skolan, hamnat snett när det gäller betygen.

Läsåret 2012/2013 var niondeklassarnas genomsnittliga meritvärde 272,8 i Engelska skolan, jämfört med 212,8 i riket som helhet. Samtliga elever i Engelska skolan var behöriga till såväl yrkesförberedande som högskoleförberedande gymnasieprogram efter grundskolan.

Samtidigt konstaterar Skolinspektionen att slutbetygen i årskurs 9 är högre än resultaten i de nationella proven i flertalet ämnen. Störst var differensen i naturvetenskapliga ämnen. Åren 2010–2013 fick i genomsnitt 59 procent av eleverna högre slutbetyg än provbetyg.

Ett annat exempel är ämnesprovet i samhällskunskap. Provets genomsnittsbetyg var förra året 13,9, medan slutbetygets snitt var 16,9. Det innebär att slutbetygen i snitt var drygt ett betygssteg högre än provbetyget.

Enligt Skolinspektionens bedömning präglas Engelska skolan verksamhet av flera faktorer som enligt vetenskap och beprövad erfarenhet känneteckningar framgångsrika skolor. Bland annat har man fokus på elevernas kunskapsutveckling liksom på kunskapsmålen – som myndigheten beskriver som högt ställda. Tydliga rutiner för elever som riskerar att inte nå målen och för elever som lätt når målen lyfts också upp som framtångsfaktorer.

Men det räcker inte som förklaring till att så många elever får högre betyg än resultatet i nationella prov.

– Proven ska hjälpa skolorna att fokusera på rätt saker, men huvudsyftet är att vara ett instrument för likvärdig bedömning av landets elever, säger Hans-Göran Arvidsson.

Senast 21 maj ska Engelska skolan ha vidtagit och redovisat åtgärder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om