Som Eskilstuna-Kuriren tidigare har berättat uppgår investeringen till 541 miljoner kronor, att jämföra med cirka 350 miljoner för badhuset och 360 för nya arenan.
Det är kommunen som står för pengarna, men tågdepån kommer när den är klar hyras ut till Mälab.
– Hyresavtalet löper på 25 år, säger Sarita Hotti.
– Och när de 25 åren har gått är har vi fått tillbaka pengarna genom hyran, lägger Centerledaren Arne Jonsson till.
Dock kostar tågdepån cirka 100 miljoner mer än vad de ursprungliga kalkylerna pekade på.
– Därför vill vi i fortsättningen ha med en riskbedömning på eventuella kostnadsökningar när underlag för stora investeringar tas fram, säger kommunalrådet Jari Puustinen (M).
– Eskilstuna har ju mycket förorenad mark, vilken många gånger innebär att höga saneringskostnader tillkommer.
När det gäller tågdepån var det inte saneringskostnader som fördyrade projektet.
– Nej, det beror på att den ursprungliga kalkylen byggde på att Green Cargo skulle lägga ner verksamheten i området och att vi skulle bygga om deras fastigheter. Nu växlar Green Cargo i stället upp, vilket vi i och för sig är glada för eftersom det betyder att 50 jobb blir kvar i Eskilstuna. Men det betyder att vi måste bygga nytt, vilket är dyrare.
Sarita Hotti, som också är ordförande i stadsbyggnadsnämnden, betonar samtidigt att kostnadsökningen ryms i driftsekonomin, och att det fortfarande blir ett plus för kommunen. Hon medger dock att pengarna hade kunnat användas till annat.
– För samhällsekonomin är det ändå ett plus i och med att 150 nya jobb skapas i tågdepån, och att 50 jobb blir kvar i Green Cargo, säger hon.
Formellt beslut om investeringen i tågdepån tas i kommunfullmäktige 24 november. Men det lär knappast bli några förändringar eftersom samtliga partier står bakom beslutet i kommunstyrelsen.