Det är bland annat delar av Folkestaleden 5, samma huskropp som återvinningsgallerian Retuna, som föreslås bli parkering. På sikt skulle planerna kunna inbegripa DHL:s angränsande fastighet, när bolaget flyttar verksamheten till logistikparken i Kjula. Enligt en avsiktsförklaring mellan DHL och kommunen ska kommunen köpa fastigheten i Ekeby.
Parkeringskostnaden i Ekeby uppskattas kunna ligga på cirka 300 kronor per månad, och då är bilarna är bevakade, berättar Benny Högman, mannen bakom idén.
– Det finns riktigt stora utrymmen och jag har bett om att få hyra 9 000 kvadratmeter, och räknat med cirka 1 500 parkeringsplatser, inomhus. Där skulle bland annat pendlare kunna ställa sig och så har man fyra småbussar som cirkulerar till och från stan, ungefär som på Arlanda, och stannar på utvalda platser, säger Benny Högman.
Visionen stannar dock inte vid parkering.
– Vi kunde samla lite vad som helst där ute, man kunde byta däck, tvätta bilar och varför inte ha en bilverkstad som tar hand om bilen medan man själv är på jobbet, säger han.
Enligt Benny Högman är det flera saker som talar för en extern parkeringsplats.
– Det byggs mycket i stan och ofta på tomter som används som parkeringsplatser. Vi blir fler som ska bo och åka men p- platserna försvinner en efter en. Det här skulle också kunna minska trafiken i centrum.
Planerna ser inte ut att kunna realiseras i närtid. Det finns exempelvis vare sig golvbrunnar eller fläktar som kan hantera smältvatten respektive avgaser.
Jonas Tengbrand är fastighets- och fordonschef på Energi och Miljö. Han berättar att byggnaden är totalt nästan 16 000 kvadratmeter stor och att några hyresgäster, i lagerbranschen, är på väg in.
– I dag är 4 840 kvadratmeter uthyrt och förhandlingar pågår om ytterligare ca 4 600. Vi har själva funderat på att ha en del som garage för våra tunga fordon men vi blev avrådda från det.
I enlighet med en utredning kring vad lokalerna ska användas till är Folkestaleden 5 öronmärkt för "lager och logistik".
– Har man lokaler så ska det förstås användas men jag har svårt att se att det skulle kunna bli någon parkering här just nu i alla fall, säger Jonas Tengbrand.
Anna Bergström, centrumledare för Retuna, säger att intresset för att etablera sig i området är stort. Parkeringsidén hade hon inte hört tidigare.
– Det är klart att om man kör minibussar med biogas så vinner ju miljön på det. Och folk skulle kunna handla lite klimatsmart innan de åker hem.