Johan Oscarsson är vd för Nordslingan Bil i Mälardalen AB, som sedan 2010 haft en förhållandevis exklusiv överenskommelse med Porsche. 2010 sattes Porscheskyltarna upp på fasaden vid Torshällavägen vilket visade att Nordslingan var en auktoriserad serviceverkstad för Porsche. Nu sex år senare är skyltarna borta.
– Vi beslutade oss för att inte göra de investeringar som krävdes för en fortsatt auktorisation, och i våras byttes fasadskyltarna. Nordslingan har sedan start sålt lätt begagnade Porschebilar samt ombesörjt service och reservdelar för dessa bilar. Ambitionen är att fortsätta på samma vis, säger Johan Oscarsson.
Porsche är ett starkt varumärke, inte bara i världen utan även i Sverige. De tre senaste åren har Porsche haft god tillväxt och enligt prognosen väntas 1 250 nya Porsche säljas i Sverige 2016, vilket är rekordmånga.
Intresset för att sälja den tyska klassikern är också stort men det finns i dag bara sju Porschebutiker i landet. Ytterligare en öppnar i norra Stockholm, Danderyd, 2017 och samtliga "Porschecenter" som de kallas, har även auktorisation på service. Utöver dessa finns ett mindre antal auktoriserade serviceverkstäder; "Porsche servicecenter".
Porsche Sveriges chef Raine Wermelin säger att skilsmässan mellan Nordslingan och Porsche har varit lugn.
– Att driva ett servicecenter, ta hand om Porschekunder och deras förväntningar kräver omfattande åtaganden. Det gäller exempelvis investeringar och krav på organisation. Eskilstunagänget har själva valt att inte vara med på tåget, säger Raine Wermelin.
Något riktigt Porschecenter, nybilsförsäljning, i Eskilstuna är inte aktuellt, berättar Raine Wermelin. Eskilstunas geografiska läge och kundunderlag talar emot en nyetablering då det redan finns Porschebutiker i bland annat Stockholm och Örebro.
– Vi ser inte den möjligheten. Vi analyserar noga hur långa sträckor kunden är beredd att köra för att köpa en bil och för att serva en bil. Utifrån det tittar vi på eventuella nyetableringar och vi ser inget bekymmer i att man från Eskilstuna med omnejd åker till Stockholm eller Örebro.
När det gäller försäljning av begagnade Porschebilar har Sverigeagenturen inget att säga till om.
– Det är roligt att det finns ett underlag men det är inget vi kan påverka. Samarbeten sker enbart via auktoriserade service- och Porschecentren och det är bara de som får ha Porscheskyltar.
Varför går det bra för Porsche?
– Vi har bra produkterbjudanden i flera segment just nu. Ingen enskild modell sticker ut. Cayenne är populär i sin storleksklass, Macan i sin och vi säljer jättemycket sportbilar av modell 911 och Porsche 718. Nya Porsche Panamera kommer till Sverige i november och vi håller på att fasa ut årets modell. Det är lätt att tro att det alltid ska gå bra men det krävs att bilfabrikerna är lyckosamma när det gäller att ta fram nya modeller. Ett bra varumärke säljer inte bilar av sig självt men just nu har vi ett bra flyt.